I went to Cordoba and.. never left..

18 juni 2011 - Córdoba, Argentinië

Hallo dan!

Alweer juni en.. nog steeds in Cordoba-Argentinie! Inmiddels zijn er wat dingen veranderd. Over een paar maanden word ik tante! (gefeliciteerd Der&Mart) zijn Liza en Elmar getrouwd en ben ik terug in Nederland. Maar ook hier heeft het leven niet stilgestaan. Ik ben naar Cordoba gekomen en nooit meer weggegaan. In plaats van een paar dagen de stad verkennen en verder reizen besloot ik werk te zoeken en mijn Spaans te verbeteren. In de tussentijd heb ik iemand leren kennen, woon ik samen (lang verhaal kort) zit ik op tangodansen, ben lid van een sportschool en probeer ik sporadisch iets aan mijn Spaans te doen. Online solliciteren en denken aan terugkeren in de `normale wereld` is ook al begonnen en nadenken over de toekomst die ik hoopvol hoop door te brengen met mijn quarter uit Argentinie.. Uitleg: na een aantal weken bleek dat mijn collega (hoe cliché) toch wel interessanter was dan alleen een collega. Na een aantal dates waren we onafscheidelijk en zijn we letterlijk geen dag zonder elkaar geweest. Het verveelt, raar maar waar, zelfs niet eens om zoveel tijd met elkaar door te brengen en van speculeren kwam het hardop uitspreken van plannen om samen te zijn.. in Nederland en misschien daarna wel in Spanje-Italie-Brazilie.. Hij heet Marcello, is kwart Italiaans en 3 kwart Argentijns, vandaar zijn bijnaam Quarter.. Verdere details vertel ik wel als ik thuiskom. Mijn vlucht is geboekt. Als het goed is kom ik terug op 13 juli, erg vroeg in de ochtend.. Moest nog wel even 500 euro bij betalen voor de ticketwijziging.. Ik heb Marcello`s familie en vrienden al ontmoet en heb al naar huis gebeld en de meeste vrienden weten het ook al, vreemd om hem zo te introduceren maar wilde niet wachten tot ik thuis kwam, ook al was dat idee erg aantrekkelijk, bij het vertellen van mn reisverhalen: oh ja trouwens.. haha-

De afgelopen paar weken werden mijn werkweken gereduceerd van 4 tot 2 dagen tot oproepkracht. Aangezien het toch bijna niets verdiende en ik constant standby stond en voor niets op kwam draven vond ik dat ik mijn laatste maand vakantie mocht vieren en heb ik onoficieel ontslag genomen. Ben natuurlijk zo illegaal als het maar zijn kan qua werken dus heb nooit iets getekend. Dus kan je ontslag nemen in de vorm van: no mi gusta trabajar mas: ik wil niet meer werken.. Kan je het je voorstellen, geen opzegtermijn, geen slechte referentie, geen gedoe.. Na weken van slecht slapen besloot ik samen met Marcello een appartement te huren, Zwaar overprijsd en zo bleek, zonder de beloofde koelkast, internet verwarming en rust, want het lag in de discothekenstraat.. Anyway, wel samen en happy. Veel films huren in het Portugees en met Spaanse ondertiteling helpt mijn Spaans verbeteren en natuurlijk gesprekjes van alledag, van de kiosk en supermarkt tot in het filmhuis of in een restaurant. In middels gaat het verder dan `waar kom je vandaan en hoe heet je`. De vrienden van Marcello zijn erg tof en samen koken we bijna elke week om de beurt, gaan we ergens drinken of hangen we de hele avond ouwehoerend in hun appartement. Een dame uit Oostenrijk, Argentijnen en een groep exchange students uit Spanje vormen het grootste gedeelte van zijn vriendenkring en zijn erg tof. Waarschijnlijk gaan we komende maandag ergens in de natuur de dag van de vlag vieren, uitleg volgt.. De nieuwe foto`s staan op mn weblog, er komen vast nog meer foto`s- Dit zal een van de laatste berichten zijn, over twee weken gaan Marcello en ik samen naar Buenos Aires vanwaar ik naar huis zal vliegen (Via Houston-New York naar Amsterdam). Marcello komt als het goed is over een paar maanden naar Nederland. Hij spreekt vloeiend Engels, Spaans en Italiaans, wat Portugees en probeert al wat Nederlands te spreken. Ik kan niet wachten om iedereen weer te zien, maar zoals jullie wel begrijpen wil ik ook niet weg hier, afscheid nemen is een bitch. Tot gauw, Liefs SARAH

1. arie:
    18 juni 2011
    hallo sarah even een bericht van je oma duurt niet lang meer voorje terug bent het zal aan passen zijn .ook voor je vriend maar alles went het gaat aardig goed met mij.het is hier slecht weer tante lily en oom jan zitten in spanje gr en tot ziens dikke kus van je oma
  2. Danny:
    18 juni 2011
    Was leuk om je reisverhalen te lezen. Leek net een spannend boek af en toe :-)
  3. laura en hakan:
    19 juni 2011
    Ha Sarah,

Heb aan de foto's kunnen zien dat je het goed naar je zin hebt. Ben ik blij om. Ben ook blij dat je binnenkort weer naar huis komt. Dat geldt ook voor mamma. Hier gaat het allemaal zo z'n gangetje. Van de vakantie hebben we echt genoten. Maar we vinden het ook we lleuk binnenkort weer met z'n allen wat leuks te kunnen doen of lekker samen te kunnen gourmetten. En als je je ticket hebt, geef dan ff je gegevens door. Dat is een vraag van mamma. Die wil altijd alles ver van te voren geregeld hebben en dan daarna alles kunnen controleren.

We komen je met z'n allen ophalen, houden van je, doe voorzichtig, de groeten aan Marcello, dikke kus van mamma. Dat moest ik er ff tussendoor typen.

Ik kan mij voorstellen dat je ons allemaal weer wil zien, maar dat je eigenlijk ook niet weg wilt. Tja, dat is een duivels dilemma. Ik begrijp dat goed. Heb datzelfde iedere keer wanneer ik weer vanuit Turkije naar Nederland terug moet.

Het is hier Kwalitatief Uitermate Teleurstellend weer. Koud, harde wind en regen zorgen voor een vlucht naar binnen. Terwijl je omstreeks deze tijd toch in de tuin en buiten hoort te leven. Maar nee, dikke trui, regenjas, paraplu. Om het toch positief te bekijken, ik hoef de planten geen water te geven en de vijver wordt automatisch bijgevuld. Brrrrr.

Gaan zo naar Túlay. Zal haar ook de groeten van je doen.

Dikke knuffel meissie,

Bril
  4. laura:
    19 juni 2011
    hey zussie,

wat een leuke foto's!
    je kunt zien dat marcello en jij gek op elkaar zijn en ik ben zo blij voor je dat je eindelijk iemand hebt gevonden waar je gelukkig mee kunt zijn en jezelf bij bent. en het is ook iemand die netzoals jij graag reist dus wat wil je nog meer. en ookal gaat met misschien snel en wonen jullie nu al samen; het voelt goed en gaat doet en dat is het belangrijkste!
    ik begrijp je tweestrijd ook helemaal,aan de ene kant wil je de mensen die je thuis mist toch wel weer graag zien maar nu jullie elkaar daar hebben gevonden wil je daar niet weg en moet je hem achterlaten. als er iemand is die dit gevoel begrijpt dan ben ik het wel. het wordt er ook naarmate je vaker afscheid moet nemen niet makkelijker op maar wij zeggen altijd tot ziens en geen gedag,want je weet dat elkaar weer terug ziet!
    dus misschien helpt dat een beetje...
    en een voordeel is dat hij makkelijk(er)hierheen kan komen. een ticket kopen en op het vliegtuig stappen. voor hakan wordt het elke keer steeds moeilijker. nu is het alweer veranderd en moet je eerst een paar pagina's vragenlijsten downloaden,die invullen en dan kan je pas de garantverklaring gaan halen.en dan begint de rest van de papierwinkel pas.zucht...
    de 13e kom ik je ook ophalen,heb dat kunnen regelen dus ik sta er ook om je op te halen.
    pas goed op jezelf en geniet nog van de tijd die je haar hebt. veel leuke dingen doen en gewoon nog niet over je vertrek nadenken
    dikke kus xl
  5. saar:
    20 juni 2011
    bedankt voor de lieve berichten! Fijne vaderdag trouwens allemaal. Laura, dat raar dat de regels elke keer veranderen, je zou denken dat het sneller en makkelijker zou gaan elke keer dat Hakan naar NL kwam. Hij moet zich elke keer bewijzen, zo vreemd en vervelend! Het helpt inderdaad je bericht, dankje! Het is alleen beter dat hij niet meteen mee komt, want het geeft mij ook de gelegenheid om mijn vrienden en familie te zien, werk te zoeken en alvast dingen te regelen, dan komt hij bijna in een gespreid bedje terecht, dat is beter dan de situatie nu. Dan weet je ook dat je echt om elkaar geeft, want hij doet dan moeite en heeft tijd om erover na te denken en een weloverwogen beslissing te maken. Dat geeft rust. Morgen ga ik naar een ander stadje met de vrienden van Marcello. Vandaag waren we uitgenbodigd voor een barbeque door zijn broer en zijn vader, was fijn, voel me welkom. Komende week gaan we waarschijnlijk Hollandse pot voor hen koken. Woensdag is de superfinale tussen Marcellos favoriete voetbalteam, riverplate en heb ik tangoles. Na deze week moeten we uit het appartement en zullen we een weekje ergens anders bivakkeren. Daarna waarschijnlijk met de trein of de nachtbus naar Buenos Aires. Morgen is het dia del bandera, dag van de vlag, maar ze vieren dat in Rosario, waarschijnlijk met veel eten drinken en een vroege optocht met vlaggen en muziek, denk dat we dat morgen in een bergdorpje niet echt meekrijgen.. Leuke foto`s he, dat geeft een indruk van ons samen denk ik. Af en toe bonje, meestal om iets stoms, door miscommunicatie door de taal. Zo is er natuurlijk mijn valse gevoel voor humor die in het Spaans af en toe fout over kan komen en serieus genomen word, terwijl iedereen toch weet dat je mij meestal niet serieus moet nemen haha, dat leren ze nog wel. Maar meestal liggen we krom van het lachen en leren we veel van elkaar, ook qua cultuurverschillen, muziek, gewoontes, eten (barbequen is serieuze business hier en fernet is geen drank die je gewoon in een glas schenkt, maar natuurlijk op een speciale manier) wij Nederlanders zijn vaak makkelijker met tradities en steken graag de draak met alles, wat misschien hier als onrespectvol word gezien. Maar Argentijnen zijn ook niet heilig. Zo word er van elke boodschap iets schunnigs gemaakt, kan je het je voorstellen als ik eieren kom halen en winterwortels, laat staan een chorizoworst. Best kinderachtig, maar is hier echt onderbroekenlol- Zo kwam ik erachter dat je hier aan de bar niet om cola vraagt, maar om coca (nou zou ik dat woord in Zuid Amerika koste wat koste vermijden om dat soort misverstanden te voorkomen, wil liever niet voor coca hoeven vragen) nou blijkt dus dat cola, kont betekent. Vaak geven ze in NL een glas vol ijs, beetje drank en een sloot frisdrank. Om dat te voorkomen zeg ik altijd een blokje ijs, wat meer drank en de rest cola. Nu dus: un cola con una jelo por favor. Ik dacht ik bestel cola met een blokje ijs. Nee dat betekent dus ik wil graag een blokje ijs in mn kont. Natuurlijk gaan ze dan kapot van het lachen en het duurde een eeuwigheid voor dat ik hierachter kwam. Ook een kortado, betekent kleine koffie alias espresso heeft hier een andere betekenis en betekent vluggertje. Dus je kan je voorstellen als ik cola met ijs en een espresso betel.. Hoop dat hetw eer gauw beter word. De groeten aan iedereen en nog gefeliciteerd aan tante Lili! Liefs Sarah
  6. jaap en dineke:
    20 juni 2011
    Hoi Saar. Eindelijk tijd gehad om de hele diashow te zien.
    Wat een nieuws, Saar die zich gaat settelen.
    Maar wel leuk. Hoop als je trouwt, het wel in Europa doet. Moet er niet aan denken zo.n rot eind te moeten vliegen, Hebben heerlijke vakantie gehad. Hakan blijkt een erg lieve man te zijn en heel hartelijk. Ben wel gerustgesteld. Doe voorzichtig die laatste maan en kom gezond weeg terug./ Dikke kus van Jaap en Dineke
  7. frits en Hanasje:
    21 juni 2011
    Ha lieve Saar, Er is een mail naar je onderweg. Lekker gespeeld afgelopen zondag. De 26ste in Café Unique, Maarssenbroek. Zaterdag eten Yp en Eduard hier en vrijdag neemt de moeder van Arnout (docent gym) afscheid van Baarnsch Lyc.
    Fijn, dat je zo geniet. Zo benieuwd naar Marcello.
    Hij ziet er goed uit. Geniet maar lekker.
    Wij zijn er 13 juli, hoor! Hele dikke knuffel,
    Frits en Hansje. P.S. Veel groeten van Monique, Yp en
    Eduard, Sylvia en Ria.
  8. saar:
    7 juli 2011
    hallo! waarschijnlijk mijn laatste mail voor ik terug ben. Bedankt voor alle leuke, lieve en grappige reacties! Voor de masochisten die graag vroeg op willen staan om me op te halen: 07.45 op schiphol, vlucht vanuit New York...

Liefs Sarah
  9. laura:
    8 juli 2011
    ha pie

graag gedaan hoor!
    jij ook bedankt voor al je updates en grappige verhalen en avonturen.
    wij staan dinsdag op schiphol en wachten je met open armen op. wat is je vluchtnummer? ook wel handig om te weten mocht er vertraging zijn ofzo dan kunnen we het in de gaten houden.
    dus als je dit leest laat dat nog even weten.
    luv ya xl
  10. frits en Hanasje:
    9 juli 2011
    Lieve Sarah,
    Wij hebben je net gemaild maar het is niet doorgekomen.Nogmaals een hele fijne reis zonder problemen!!!
    Wij verheugen ons zo je weer te zien!
    Een hele dikke knuffel van ons,

Frits en Hansje.