CORDOBA (weer een lang leuterverhaal)

25 april 2011 - Lima, Peru

Aanbeland bij de volgende bestemming: Cordoba-Argentinie. Ondanks dat ik ruim op tijd in de busterminal aanwezig was heb ik het gepresteerd om mijn bus te missen. Dit kwam omdat ik dacht dat de naam van mijn busmaatschappij (naar Cordoba gingen ruim 5 verschilllende maatschappijen) Cavallier was. Dit was ook de naam die op mijn ticket stond. De enige bussen die arriveerden en vertrokken waren bussen van andere maatschappijen. Na ruim een half uur wachten begon ik me zorgen te maken en rond te vragen of iemand wist waar de bus van Cavallier bleef. Wat bleek nou: deze maatschappij werkt samen met een andere (Flecha bussen) en die had ik dus moeten hebben. Het leuke aan een bus nemen met je hele berg bagage is dat op je ticket vermeld staat welke ´halte´ je moet hebben. In mijn geval 11-18. Heel spastisch sta je dan van links naar rechts te kijken of je bus er al is. Natuurlijk kan je dat net niet zien, waardoor je heel nerveus heen en weer aan het rennen bent. Uiteindelijk liep ik naar een aantal bussen waar Cordoba op stond. De chauffeur vertelde me dat dit niet mijn bus was, keek naar mijn kaartje en schudde moedwillig zijn hoofd alsof hij wilde zeggen: ag arme toerist. Uw bus is al weg. Weg??? weg?? het regende, ik had al uitgecheckt, mijn hostel was geboekt en geen haar op mijn hoofd dacht eraan om weer terug te gaan voor een extra nacht en extra ticket. Na een woedeuitbarsting (in het Nederlands) moest ik een andere tactiek toepassen aangezien ze geenszins onder de indruk waren en enigzins geirriteerd waren door mijn reactie. Geconditioneerd om te moeten huilen om een busticket te krijgen, begon ik met een pruillip, eindigend in een licht trillend knipperend ooglid en wazige ogen. Lang verhaal kort. De manager werd erbij gehaald en ik kreeg niet alleen een nieuw busticket, maar ook een upgrade naar de beste en duurste service. Ik neem altijd semi-cama. Dat is een busservice waarbij je meestal een karige maaltijd krijgt, 1 keer te drinken en waarbij je stoel half kan uitstrekken. Nu begon het bij binnenkomst al: champagne señorita? Do you want a blanket, is this movie alright? Cookie? candy? Wine? Coffee? tea? is everything alright? I had ´a stewardess´ looking like a barbiedoll, walking on high heals and wearing heavy make-up. Really entertaining. If she didnt come to me, i would keep here occupied by pressing my alarm button.

Na deze geweldig confortabele busrit arriveerde ik in Cordoba waar ik een taxi probeerde te regelen naar mijn hostel. Bij aankomst bleek al meteen dat de Cordobezen totaal anders praten: ik begreep er werkelijk niks van. En hier moet ik werk zoeken en daadwerkelijk communiceren in het Spaans?? ging er door me heen.. Na aankomst werd ik meteen opgevangen door een bekende uit Bariloche die ik drie maanden geleden heb leren kennen. De hele dag rustig aangedaan, gekookt, rondgelopen en de omgeving verkend. ´S avonds uitgegaan.

De buurt waar mijn toenmalige hostel zich bevond is gesitueerd in Nueva Cordoba, een studentenbuurt, waar vele barretjes, restaurantjes en andere uitgaansgelegenheden te vinden zijn. Rondlopen op elk tijdstip van de dag is veilig, de mensen zijn jong en studentikoos, erg vriendelijk en behulpzaam. Ze moeten vast denken dat ik een domme verdwaalde toerist ben, want om mijn Spaans te oefenen vraag ik iedereen de weg, dat begint vast op te vallen haha! Ondanks dat ik nu redelijk Spaans spreek is het erg lastig om te verstaan, laat staan me verstaanbaar te maken.

De meeste inwoners van Cordoba zijn studenten en dus vrij jong. Het is hier altijd feest, er is altijd wel wat te doen. De winkels zijn altijd open, tot soms 22.00 savonds en mensen hangen rond op pleinen, in parken en op bankjes die je overal in de stad kan vinden. De stad zelf is erg groot. Het is de tweede stad van Argentinie en door de 7 universiteiten de grootste studentenstad van Argentinie, naast Buenos Aires en Rosario. Overdag zie je overal studenten in doktersjassen, in uniform of in pak rondlopen. De stad wordt meestal overgeslagen door toeristen maar heeft best veel te bieden. In het centrum heb je veel mooi cathedralen, kerken en musea. Het Che Guevarra museum is hier ongeveer een uur vandaan en schijnt de moeite waard te zijn om te bezoeken, verder het Jezuitenkwartier met de oudste universiteit van Zuid Amerika. Buiten Nueva Cordoba zijn er nog wat uitgaansgebieden, centrale pleinen en parken met dierentuin. Hiernaast is voornamelijk de omgeving van Cordoba interessant met schone rivieren waar de mensen graag vertoeven in de zomer, op zoek naar verkoeling. Mensen zwemmen en picknicken in en nabij de rivier alsof het een strand is. Ook kan je er goed paardrijden, mountainbiken, parapenten en parachutespringen. Eigenlijk elke outdoorsport die je kan bedenken.

Na een aantal dagen in de stad te hebben doorgebracht bedacht ik me dat het best een goed idee zou zijn om hier een tijdje te blijven. Dat kon ik doen door werk te zoeken. Waar kan je illegaal werk krijgen was de vraag, want ik heb geen werkvisum en blijf maximaal een paar maanden dus het is een noodzaak om iets te vinden wat makkelijk te doen is, te combineren met een leuk backpackersbestaan, zodat ik ook van de omgeving kan genieten en kan sparen voor de rest van mijn reis. Dat wil zeggen als ik hier een paar maanden zou blijven dacht ik geld te kunnen sparen om mijn laatste maand(en) te kunnen reizen.

Perongeluk heb ik een baantje gevonden als receptioniste in een hostel. Dat ging als volgt: ik bedacht me dat de drie baantjes die het makkelijkst te krijgen zijn voor mij; werken als medewerker bediening-bar, een hostel of met paarden zouden zijn. Na een paar dagen rondlopen (marketing research doen: alle barretjes van binnen en buiten bekeken) besloot ik mijn cv in het Spaans te maken en mijn selectie van hostels af te gaan. Hierna zou ik naar wat barretjes gaan en naar estancias (paardenranche). Voordat ik de kans kreeg (of nou ja de tijd had genomen) om mijn cv te maken en af te geven kreeg ik een baan aangeboden. Ik was uit nieuwschierigheid achter een paar backpackers aangelopen (ik dacht hey! die gaan vast naar een hostel) en eenmaal binnen raakte ik aan de praat met de receptioniste. Aan het eind van het gesprek vroeg ze me wat ik deed in Cordoba en hoelang ik wilde blijven. Na mijn antwoord: ik zoek werk en wil hier een paar maanden blijven vroeg ze me hoe goed mijn Spaans was. Niet wetende dat haar chef naast haar stond en meeluisterde met het hele gesprek. Aan het einde zei ze, je Spaans is echt goed, goed genoeg om hier werk te vinden. Eigenlijk zijn wij op zoek naar iemand, een meisje, al 2 weken. De dag erna had ik een intravista (solli-gesprek) in het Cordobes. De persoon sprak tegen mij. Alleen door een vragend gezicht te trekken en door stiltes te laten vallen kwam ik erachter dat mij een vraag was gesteld. Ik begreep er werkelijk geen hout van. Af en toe gokte ik maar een antwoord en herkende ik wat woorden en reageerde ik erop. Op het moment dat ik dacht dat het gesprek nergens naartoe ging vertelde ik maar grebrekkig in het Spaans lukraak wat dingen. De volgende dag mocht ik beginnen. Dat was anderhalve week geleden. Ondertussen heb ik een van de mooie plaatsjes aan de rivier bezocht: Santa Maria. Dat was erg mooi, superlekker weer, leuke mensen, zelfgemaakte empanadas. genieten!

Het werken in het hostel bevalt goed. Ondanks dat ik af en toe de haren uit mijn hoofd wil trekken, stress-rook pauzes heb ingelast en af en toe plat hollands gezegd de pleuris uitbreekt is het vaak afwisselend, chaotisch, maar erg gezellig. Zo was er de keer dat iemand in klaardaglicht een kluisje uit een kamer had opengebroken en alle spullen heeft gestolen. Ook andere diefstallen uit kamers, zoals geld, zonnebrillen en mp3s zijn voorgekomen. Dat betekent de hele dag politie over de vloer, een rotsfeer en mij in het gebrekkig Spaans proberen uit te leggen wat er in hemelsnaam gebeurd is. Daarna camerabeelden bekijken (van 4 uur, vertraagd). Ook dubbele boekingen, kamers die nog steeds vies zijn terwijl mensen willen inchecken, geen bedlinnen hebben, mensen die de telefoon eropgooien omdat ze mijn Spaans niet begrijpen, of aan de balie 30 keer hetzelfde herhalen in het snelle Spaans- Cordobes en ik me hulpeloos en achterlijk voel. De keer dat de politie er de hele dag was had ik geen tijd omn de kassa te tellen. Uiteraard klopte de kassa niet en moest ik het verschil zelf inleggen. Mensen die klagen dat hun eten gebruikt is door anderen. Mensen die spullen niet teruggeven, zoals simpele dingen als aanstekers en pennen. De deur moet geopend worden door telefonisch een code in toe toetsen.

Aangezien dit het grootste hostel in de stad is en ruim 109 kamers heeft kan je nagaan wat voor in en uitloop je hebt op een dag. Soms heb je geen moment rust, andere momenten (zoals nu) heb je de tijd om je kater te verwerken na 1 uur slaap 3 sloten instant koffie en je weblog bij te werken. Al met al zo slecht nog niet. Mijn voornaamste taken zijn dan ook: in en uitchecken van gasten, betalingen regelen. Email en telefoonverkeer afhandelen en alles regelen wat de gasten nodig hebben. Mensen van over de hele wereld komen hier en blijven vaak langer omdat ze het zo naar hun zin hebben. De sfeer is goed en gezellig, iedereen praat met iedereen, de een speelt op zijn gitaar, de ander schreeuwt tijdens een voetbalwedstrijd, de volgende is voor een grote groep aan het koken en een stel speelt tafelvoetbal-pingpong of een drankspel met veel volume. Al met al gemengd, gezellig en een partyhostel.

Mijn eerste plan was om door Zuid Amerika te reizen voor een half jaar en ook door centraal Amerika. Nu ben ik teruggekomen naar Argentinie en werk ik er. Het plan is nu (voorzover ik kan plannen, want elke dag is anders en kan je je gedachten doen veranderen) om in ieder geval tot eind mei in Cordoba te blijven, Spaanse lessen te nemen, tangolessen te nemen, contact te leggen met estancias (misschien werken als een tourguide met paarden) en Cordoba en de omgeving te leren kennen. Ik merk dat ik me echt thuisvoel hier. Het is hier niet zo gevaarlijk als in Buenos Aires, Lima of vele plaatsen in Brazilie. Ik krijg goede energie (voel me gemotiveerd) veilig en leg contact met mensen over de wereld.

Vanmiddag heb ik een afspraak met een collega haar vriendin (mijn aanstaande Spaans docente), vanmiddag sportschool (ja ik ben zowaar lid geworden van een sportschool) vanvond tangolessen, ergens tussendoor eten en de was doen. Jaja een burgerlijk leven jajaja.

Voor de mensen die plaatjes willen zien bij dit verhaal google zelf maar, want ik heb nog niet zoveel fotos gemaakt: Cordoba, Hostel Le Grand (mijn werk) of Mina Clavera, La sierras.

Alles is anders hier. In het begin moest ik erg wennen. Niet zozeer aan de stad, maar de taal, de gebruiken, de verwachtingen, uiteraard het eten (laaat eten om 22.00-24.00) en natuurlijk de mate en de fernet cola drinken.

Verschillen en opvallende dingen;

- Eet-drink gewoontes:

Het ontbijt is hier met media lunas (een soort broodje) of andere plakkerige mini croissant achtige broodjes, voornamelijk met dulce de leche (caramelstroop) en water of aangelengde koffie-instant. Het middageten is uitgebreid en warm, meestal pasta´s, pizza of een steak en het avondeten is bij voorkeur VLEES VLEES VLEES, zoals een asado: barbeque. Tussendoor eten veel mensen een empanada of chocola en drinkt men mate of fernet (dat smaakt als jagermeister, ze mixen het met cola) Fernet is typisch Argentijns, maar het duurde toch wel even (3 flessen) voordat ik eraan gewend was. Nu vind ik het goed te drinken (mits voldoende koud en met voldoende cola) Argentijnen zijn nog steeds bang voor groenten en fruit doen ze ook niet echt aan. Ik kook veel in het hostel anders zit ik binnen een week ad vitaminepillen ahha.

Straat oversteken: van links naar rechts kijken met ogen in je achterhoofd en zo snel mogelijk oversteken en zo strak mogelijk achter een andere auto langslopen. Rood licht is minder belangrijk dan een snel naderende auto..

Mannen-vrouwen: vrouwen en mannen zien er Europees uit, maar zijn vrij klein (hoera, ik ben een normaal straatbeeld). De vrouwen zijn knap, weinig opgemaakt en hebben een ziljoen lagen kleding aan die hun mooie slanke figuur verhuld (waarom?) integenstelling tot Brazilianen die alles wat tot categorie vlees behoort trots laten zien, hoe meer hoe beter. Vrouwen hebben wel vaak plastic borsten, want dat is normaal hier. Als je vijftien wordt (qience is net als sweet sixteen, dan vieren ze dat het meisje een vrouw is geworden) is het normaal om je kind een borstvergroting te geven!! belachelijk natuurlijk, maar hier veelal betaalbaar en het geeft status. De mannen zijn vrij knap en in alle soorten (maar toch veelal vrij blank en redelijk klein). Gut wat een narigheid.. Ik ben exotisch hier hahahaha. Mannen flirten er op los. Zo kan een man met een vrouw staan praten en ondertussen iets naar mij gillen. Vrouwen zijn gewend aan aandacht en negeren dat compleet. Hoe mooier, hoe arroganter, maar dat werkt overal zo.

Boodschappen: boodschappen doe je hier op de markt. Ben er nog niet geweest dus ik ga altijd naar de supermarkt. Waar kaas duur is kan je sigaretten en chocola bijna voor niks krijgen. Noten zijn duur en groenten en fruit soms bijna onbetaalbaar. Brood en kaas zijn qua smaak net kouwgom en plastic: niet te eten. Oh en vlees is ook relatief goedkoop, vis is peperduur, dus tsja dat soort dingen bepalen een beetje wat je eet en drinkt.

Geldzaken: alles is hier relatief goedkoop, maar mijn budget is nihiel evenals mijn salaris. Niet lachen maar ik verdien maximaal 2 a 300 euro per maand omgerekend inclusief accomodatie.  Vetpooohot..

Verder kan ik me even niks bedenken. Op dit moment werk ik 4 dagen in de week in hostel le grand. Zondag, maandag dinsdag en woensdag, das best relaxed want kan als ik wil een ander baantje aannemen en heb drie dagen achter elkaar vrij, waaronder een dag ih weekend. Op zondag werken is niet zo tof na 1 uur slapen op zaterdag, maar het voordeel is dt iedereen hier lang uitslaapt en je de halve dag amper iets hoeft te doen, net als maandag.

Deze week ben ik van plan meer van Cordoba te zien, zoals een hele foute citytour tussen andere toeristen of erger: in een mac donalds citytourbus (schaam schaam schaam). Verder naar wat monumenten, kerken, musea in en rond de stad. Misschien het che guevarramuseum. Donderdag en vrijdag ga ik het gebergte verkennen in het plaatsje Mine Clavero.

Volgende keer vast een iets minder oppervlakkig en cultureler mailtje, of ik zit weer heel ergens anders who knows...

Toedeloe de groeten en tot de volgende mail!

saari.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. saar:
    25 april 2011
    Ik vergat te zeggen hoeveel voldoening het werken ook geeft. Op het moment dat mensen je eten komen brengen speciaal voor jou bewaard of gehaald omdat jij ah werk bent en normaal ook vak voor anderen kookt. Dat je mensen in de supermarkt ontmoet van het hostel en die zo geshoqueerd zijn dat je pasta uit een pak koopt dat ze besluiten om je te leren verse past te maken. Mensen die lieve berichtjes achterlaten omdat je ze tips hebt gegeven over een reisbestemming, recept, hotel etc. Mensen van over heel de wereld die je uitnodigen en daadwerkelijk contact houden. Met mensen van alle culturen interessante discussies voeren van politiek tot culturele evraringen. gratis naar fe film gaan door langs de stweard naar binnen te rennen. De vele straathonden die gewoon een eigenaar hebben, geen brood aannemen (eten alleen lekkere dingen zoals vlees) en rustig midden op straat gaan liggen. De autos hier serieus rekening mee houden, honden hier stoplicht kunnen lezen en geduldig wachten tot ze kunnen oversteken. Kinderen die vertroetels worden en veel minder janken dan europese kinderen. Mensen die je altijd hun mate aanbieden, ook al ken je ze net 3 minuten. Beleefdheid, maar dan wel hardstochtelijk schelden in het verkeer. Heerlijke tegenstellingen. Still beeing amazed. liefs van een happy sarah in Cordoba
  2. Bril:
    26 april 2011
    Ha Sarah,

Fijn weer een update van je te kunnen lezen. Mooi hostel waar je nu zit. Maar, volgens mij is het je niet gelukt te vluchten voor het koude weer van Nederland. Wij beleven momenteel buitengewoon hoge temperaturen voor deze tijd van het jaar. Hoger dan in Portugal, Griekenland, Turkije zelfs. In Utrecht geldt zelfs code rood voor wat betreft brandgevaar in de natuur. In Drenthe is bijvoorbeeld door natuurbrand heel veel verloren gegaan.

Met Amy, Laura en mij gaat het goed, z'n gangetje zo te zeggen. Druk op het werk, volgende week Tulpvakantie. En iedere vakantie werpt zijn schaduw vooruit qua werk. Alsof de wereld volgende week vergaat. Iedereen probeert nog deze week zijn zaakjes geregeld te krijgen.

8 mei fiets ik weer de Giro-etappe. 110 kilometer. Iets minder gevaarlijk dan de Death Road, maar toch ook wel aantrekkelijk. Ben nu veel aan het trainen. Gisteren door ons prachtige rivierenlandschap een tocht van 102 kilometer gemaakt. Heerlijk. Doet me denken aan samen met jou in de natuur. Even lekker het hoofd leegmaken. Vandaag toch wel profijt van gehad op het werk. Ondanks de sruk best lekker gewerkt. En met een prachtig vooruitzicht. Over minder dan 4 weken heerlijk op vakantie naar Side. Turkije. Zal iets minder inspannend zijn dan de reis die jij had verzorgd. Maar waar ik wel veel van heb genoten.

Kun jij de cd van de Death Road kopieren en (digitaal) naar mij toesturen?

Wens je heel fijne tijd in Cordoba en verheug me op ons volgende contact.

Dikke kus

3. saar:
    27 april 2011
    Hola
    Aan bril: ja dat zal ik doen, de cd kopieren en opsturen. Ze zeggen dat post opsturen 10 dagen duurt, maar naar ervaring is dat meestal 4 weken.
    Lekker even buiten zijn en bewegen! Hier is het ook lekker weer, vorige week had ik alleen af en toe minder weer. Het is hier tussen de 20 en de 30 graden dus mag niet klagen. Tot gauw, liefs Sarah
  4. laura:
    27 april 2011
    ha pie,

fijn om weer wat van je te lezen! het was al tijdej stil vanaf jouw kant en we maakte ons toch wel zorgen om je! maar gelukkig hebben we je gesproken en weten we dat alles goed met je gaat!
    lijkt me wel een ervaring om in dat hostel te werken. in het begin lijkt het me echt een ramp omdat je dan echt zoiets hebt van oh jee wat moet er allemaal gedaan worden en wat verwacht iedereen van me maar ook daar red jij je wel weer uit door even de lachen en te knikken haha. dat knikken en af en toe even ja of nee zeggen als je er eigenlijk helemaal niks van begrijpt dat herken ik.je merkt vanzelf als je antwoord niet goed is of als je een reactie moet geven want dan wordt je anders aangekeken.wat een gezeik met de politie en de inbraak in die kluisjes.tsja ook dan sta je achter de balie.

hier gaat alles gewoon door.net een paar dagen vrij geweest en zoals bril al schreef hebben we super lekker weer gehad! veel in de zon gezeten en lekker een boekje gelezen.en amy en ik hebben 3 seizoenen van gooise vrouwen gekocht. nou dacht is echt lachen.we hadden het nog nooit gekeken maar op aanraden van verschillend mensen zijn we eraan begonnen. die moet je echt kijken als je terug bent,je gaat echt lachen.
    ben vandaag vrij en ga zo naar turkse les dus ik moet even opschieten.

oh ja nog een vraagje,als je die cd naar bril opstuurd zou je dan als het niet ze zwaar is een ajeflor of hoe heet dat zo'n wit chocoladekoekje met dolce de leche! haha die weet ik nog op willen sturen? alleen als het niet de duur is!

dikke kus laura
  5. Bril:
    1 mei 2011
    Ha Sarah,

Even weer wat van me laten horen. Met mamma, Laura en mij gaat alles goed. Gisteren was het koninginnendag. Je weet dat ik als Republikein daar niks an doe. We hadden dus een heerlijk rustige dag. Deels doorgebracht op het dakterras en in de achtertuin. We hebben namelijk nog steeds fantastisch weer. Temperatuur zo rond de 23 graden. zoals je weet kun je er dan op het dakterras en in de beschutte achtertuin minstens 10 graden bijtellen. Heerlijk!

's-Middags zijn we even naar Cees geweest. Hij ligt weer in het ziekenhuis, heeft een zware operatie achter de rug, i.v.m dat kastje dat hij ingeplant heeft gekregen om zijn hart goed te laten werken. Hij had natuurlijk de grootste mond van alle patienten. Had ook veel pijn.

's-avonds was Paulien er. Wat is dat toch een heerlijk mens. We hebben foto's gekeken van onze reis. Ze vond het fantastisch, omdat ze er ook zelf geweest was. Stelde veel vragen. Je moest de hartelijke groeten hebben. We hebben heel veel kikkers in de vijver en ook veel kikkervisjes. Paulien wilde voor haar vijvers graag kikkervisjes hebben. Ik dus met het schepnet kijken of ik die kon vangen. Maar door het late uur waren de kikkervisjes dieo in de vijver weggedoken. Toch ving ik wat. Tot mijn blijdschap bleek dat een salamander te zijn. Je weet hoe gek ik op de natuur ben, was heel blij dat in mijn vijver nu ook salamanders zitten.
    Vandaag ga ik weer trainen voor 8 mei. Ben van plan naar Elburg te fietsen. Las daar laatst een artikel over in het AD. Moet een heel mooi plaatsje zijn. Daarna ga ik heerlijk in de achtertuin, onder het genot van een goed glas droge witte wijn, liggen luisteren naar Langs de lijn, naar het verslag van de vanmiddag te spelen voetbalwedstrijden. Het is heeel spannend. Er zijn nog twee speelrondes. Twente heeft de beste uitgangspositie, maar ook Ajax en PSV kunnen nog kampioen worden. Wanneer Ajax vanmiddag wint, dan geef ik ze een grote kans om kampioen te worden. De laatste wedstrijd moeten zij namelijk tegen Twente. Maar ja, eerst vanmiddag zien te winnen van Heereveen.

Morgen heb ik heerlijk ook nog een dagje vrij. We krijgen namelijk morgen glasvezel en dat betekent dat KPN langskomt om nieuwe kastjes te installeren voor tv, maar ook de computers op glasvezel aansluit evenals de telefoon.

Ben benieuwd baar jouw avonturen, dus laat wat van je horen.

Doei meissie, dikke kus,

6. Danny:
    3 mei 2011
    Hey Sarah,
    Denk je dat je weer kunt re-integreren hier in Nederland? Als ik het zo lees krijg ik het gevoel dat je weer snel terugkeert naar Z-Amerika. Ik raad je aan om een eigen Hostel te beginnen daar in Cordoba. Iedere dag feest :-)
  7. Bril:
    5 mei 2011
    Lieve Sarah,

Wat schrijf jij toch allemaal spannende dingen. Ondanks dat ik je heel erg mis ben ik heel trots op je hoe jij je redt. Wat ben je toch een slim meisje. Je windt iedereen om je vingers. Hier beleven we niet zo bar veel. Maar onze vakantie is nu in orde. We gaan 21 mei naar Turkije, gewoon zoals altijd naar Hotel Side Star Park in Side en komen 4 juni weer terug. Laura vliegt op de heenreis wel met ons, maar zij komt pas 6 juni weer terug.

Annelies en oma hebben een sleutel van ons huis. Ik stuur je nog wel een e-mailbericht met het telefoonnummer van Annelies.

Ik zit nu even te denken wat ik nog meer moet schrijven. Oh ja, de hartelijke groeten van Paulien en van Frits en Hansje. Ook oma vindt het heel knap wat je doet. Ze is het natuurlijk niet eens met het feesten en zo, maar dat is normaal van oma.

Heel veel plezier, pas goed op jezelf, ik hou van je.

Kus,

Amy
  8. Bril:
    5 mei 2011
    Ha meissie,

Zondag heeft Ajax gewonnen, dus de ontknoping van de competitie is heel spannend. Komende zondag rijd ik eerst de 110-kilometer versie van de Giro, daarna gauw terugfietsen naar huis om naar de finale van de bekercompetitie te kijken. Ajax speelt tegen Twente. En een week daarna speelt Ajax tegen Twente om het landskampioenschap. Ajax moet winnen om kampioen te worden, terwijl Twente aan een gelijkspel voldoende heeft.

Ik hoop dat Ajax in ieder geval landskampioen wordt. Dan ga ik 16 mei naar kantoor en trek weer mijn Ajax t-shirt aan. 's-Morgens hebben we Staf Burgemeester, waarin we terugkijken op de dan achter ons liggende week en doornemen wat er in de nieuwe week te gebeuren staat. Maar voor we dat doen krijg ik van iedereen de wind van voren omdat ik weer de gore lef heb mij in Utrecht in een Ajax-shirt te vertonen, en dan ook nog eens zo in de staf er bij ga zitten. Ik verheug me er op dan aan al die boze koppen te kunnen vragen: "o ja, heeft de plaatselijke club zich nog ergens voor kunnen plaatsen?". Daarna moet ik gaan oppassen, want de agressie die ik daarmee weet op te roepen begint dan gevaarlijke proporties aan te nemen.

Vanmiddag ff naar Utrecht, naar het Bevrijdingsfestival. Hoofdact, ja hoor, Go back to the zoo. Ik, ouwe knar, wist ze op kantoor te verbazen door te kunnen melden dat ik daar een cd van heb. Nou ja, jouw cd ligt bij mijn cd's, maar kniesoor die daar een punt van maakt. Ik vind GBTTZ echt wel goed.

Moet vandaag ook nog wat administratie in orde maken. Reageer svp ff op de emails die ik je heb gestuurd. Ik heb info van je nodig.

Misschien dat ik vanavond nog wat trainingskilometers ga maken voor komende zondag, hoewel trainen voor zo'n kort ritje natuurlijk niet echt nodig is.

Zit al drie weken te wachten op reactie van de reisverzekering over mijn gestolen I-phone. Heb tot nu toe alleen maar ontvangstbevestiging gehad met daarin een opmerking dat hun antwoord wel eens langer dan drie weken op zich kan laten wachten. Leuk, want op hun site staat dat wanneer je per e-mail een schadeclaim hebt ingediend je binnen 5 dagen inhoudelijk antwoord hebt. Voor een brief is dat kennelijk niet mogelijk. Nou ja, er zijn ergere dingen.

Weet je dat ik nog dagelijks heel tevreden kijk hoe goed wij het hier in Nederland hebben. Dat in vergelijking met de mensen in Peru en Bolivia. Ik weet, dat is natuurlijk gemeten naar Nederlandse maatstaven, maar ik ben me toch meer bewust dan voor de reis dat wij hier in betrekkelijke welvaart leven. Ook geniet ik heel erg van de natuur. Natuurlijk was de natuur in Peru en Bolivia heel spectaculair, maar wanneer ik 's-morgens wakker word en ik kijk over de weilanden, ik zie en hoor de koeien die in de wei staan, het gerammel van melkbussen en het geluid van tractoren dan voel ik mij een gelukkig mens. Ook wanneer ik over de dijken scheur waarover ik al zoveel keer heb gereden zie ik iedere keer weer iets anders dat mooi is.

We beleven hier een prachtige lente, met zomerse temperaturen. Al een lange tijd geen regen gehad, zit ik trouwens niet op te wachten. Komende zondag lekker 27 graden. Heerlijk weer om te fietsen, beter dan vorig jaar toen ik het een tijd koud en nat had tijdens de Girotoertocht. Brrr. Dan is 27 graden toch beter.

Hebben sinds eergisteren glasvezelaansluiting. Daardoor prachtig scherpe tv-ontvangst. Sneller internet (Laura helemaal blij, heeft al tig films heel snel binnengehaald). Alleen telefoon werkt nog niet naar behoren, maar morgen komt KPN om ook dat te verhelpen. Eerste indruk is er een van tevredenheid met dit nieuwe systeem.

Zo, dat was het wat mij betreft voor dit moment. O ja, zondag is het moederdag.

Dikke kus en knuffel

9. frits en Hanasje:
    9 mei 2011
    lieve saar,
    Straks ga ik uitgebreid reageren. Nu ff auto leeghalen.
    Gisteren 30 jarig jubileum van Eemjazz en ondanks moederdag, voetbal en schitterend weer ca 80 man binnen. Morgen naar Haarlem, 't Wapen van Kennemerland; kijen waar wij 22 mei moeten staan, familie bezoeken en
    flyeren. Tot straks,
  10. frits en Hanasje:
    9 mei 2011
    Ha Saar, FF muziek teruggeluisterd van gisteren.Mwoea...
    Alleen de kaatste set staat er op en is niet om over naar huis te schrijven, maar dat hoorde niemand maar.
    De stemming was geweldig. Dat kwam er duidelijk uit.
    Wat goed, dat je zoveel werk hebt. En dat je zo geniet.
    Lieve schat, we zijn zo trots op je.
    Frits is nu de affiches aan't afdrukken voor Haarlem.
    De 21ste spelen wij op een privé partij in Bussum.
    Je blijf zo in het wedstrijdritme.
    Vrijdag of zaterdag gaan we naar je ouders; heel gezellig. Daar verheugen we ons op.
    Wij mailen gauw.
    Een hele dikke knuffel van ons. Frits en Hansje.
  11. laura:
    10 mei 2011
    hey pie,

goed om te horen dta je het daar zo goed naar je zin hebt en druk bent om allerlei excursies op te zetten! ideaal natuurlijk voor de hostel gasten,jij kunt ze wegwijs maken en de paardrij rit promoten slim! het is hier de laatste paar wen super lekker weer,echt heerlijk in een tshirtje en korte broek.
    amy vond het super leuk dat je aan moederdag hebt gedacht en was blij om weer even je stem te horen.jammer genoeg hebt ik je gemist maar dat komt volgende keer vast wel goed.
    hoorde dat je een pakketje met lekkers op gaat sturen maar je moet het niet te gek maken hoor!!!
    misschien ook nog wel even leuk om aan je te vertellen is dat ik gisteren het laatste kuipje met dolche de leche heb opgemaakt. alleen was m'n broodje nogal dik besmeerd en ben ik er halverweg maar mee opgehouden want ik was misselijk haha.kun me voorstellen dat jij daar af en toe al helemaal last van hebt....

nou ik ga lekker slapen.pas op jezelf en tot mails of horens
    xl