~~CARNAVAL~~

8 maart 2011 - Olinda, Brazilië

Bon Dia ~carnavaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalllllll

Niet te geloven! Na weken lang dubben had ik besloten het carnaval te vieren in Olinda, een koloniaal plaatsje naast Recife. Het eerste plan was het carnaval vieren in Salvador. Nadat meerdere mensen, vooral vrouwen, me vertelden dat het er gevaarlijk is tijdens het carnaval en vrouwen *lees: met name blonde Europese vrouwen, ernstig worden belaagd bedacht ik me dat het beter was om ergens anders heen te gaan.

Olinda scheen het helemaal te zijn. Een kleurijk koloniaal stadje in de heuveltoppen van Recife met uitzicht op de zee en een schitterende skyline. Je scheen daar overal vrij rond te kunnen lopen in tegenstelling tot Salvador, waar je in een zogeheten Bloco moet lopen (een afgeschermd gedeelte, waar je veel geld voor betaald, je de hele tijd in dat deel moet blijven met gratis drank). Olinda dus. Nergens een kamer te krijgen, niet in een hostel, appartement, pausada.

Na dagen lang zoeken had ik besloten naar een andere stad te gaan vanuit Pipa. Daar zat ik dan na een aantal verschrikkelijke busritten (de bestuurder knalde keihard over drempels die elke tien meter bleken te zijn, elke bocht vlogen we uit onze stoel en een keer kwam ik letterlijk 30 centimer omhoog) kwam ik aan in Porto de Galinhas. Het was schitterend. De stranden zijn de mooiste stranden van Brazilie, je kan er snorkelen in de natuurlijke poelen die middenin de zee ontstaan bij laagtij waar duizende vissen in een orgie van kleuren om je heen zwemmen. Toen ik aankwam in coma gestort en de volgende dag gesnorkeld. Erg gaaf!! De rest van de dag geprobeerd om een hostel te bemachtigen in Olinda of Recife. Aan het einde van de avond had de hostel eigenaar succes. Een pausada, een soort hotel voor 350 reais, voor 5 nachten. Ter informatie dat is goedkoop. Het is ongeveer 150 euro, terwijl de normale prijzen liggen tussen de 650-1000 reais. Toen ik daar aankwam bleek ik op het dak te slapen onder een zijl (sauna!!) maar.. er was een bar.. en een zwembad en een fenomenaal ontbijt met 3 soorten cake, 4 soorten fruit, koekjes,etc,etc. Niet zo goed als die van Laura en oma, maar toch..

Na aankomst mijn spullen gedumpt, gedoucht, spullen in de kluis gedaan en mezelf in het carnavalgeweld gestort. Aangezien ik daar geen internet had en ik mijn kenissen van eerder in de reis niet telefonisch te pakken kon krijgen dacht ik: dan maar even alleen.  Mijn hostel was gestitueerd midden in het centrum van Olinda, vlakbij zee, tegenover een kerk en een van de centrale pleinen, waar dag en nacht keiharde muziek te horen was en duizenden mensen dansten. Maximaal 3 uur per nacht geslapen. Luiza, de meid die ik in Pipa had leren kennen, uit Rio, was ook in Olinda en had een boodschap achter gelaten. De dag erna had ik haar pas gevonden. In de tussentijd heb ik uren door de straten heen gelopen, gedanst, cairipirinhas gedronken. Eén groot feest.

Het is eigenlijk best fijn zonder anderen. Je hoeft op niemand te wachten. Als je het zat bent loop/dans je weer verder of ga je terug naar je pausada. Maar om nou het hele carnaval ´alleen´ te vieren was ook nit echt de bedoeling. Dus ik was blij om haar te vinden en legde contact met veel toffe mensen uit haar hostel.

Het carnaval: elke dag had een thema. De ene dag was het superhelden dag, de andere dag waren de mannen verkleed als vrouwen, soms liepen mensen alleen in een bikini of een lapje stof wat ervoor door moest gaan. Geweldig. Je kon overal rondlopen, tussen de chaos en de drukte. Overdag waren er optochten waarin er groepen/blocos in verschillende themas rondliepen, zongen en dansten. De meeste mensen staan dan aan de kant en zingen mee, maar je kan er ook gewoon in meelopen dansen, springen. Dat laatste natuurlijk gedaan en gedaan alsof ik kon dansen.

In Brazilie heb je meerdere muziekstijlen en zo ook dansstijlen. Ik kan ze niet allemaal voor me halen nu, maar degene die het meest tot de verbeelding spreekt is natuurlijk de Samba. De mensen die samba dansen kijken altijd erg blij en alsof het makkelijk is. Ze dansen voornamelijk door de voeten erg snel te bewegen, links rechts rechts en dan af en toe en draai en iets met de heupen. Na ja goed ik simuleerde een epileptieaanval na heel wat vodka en dacht dat het redelijk ging. In dit gedeelte van Brazilie hebben ze een paar andere stijlen, wat iets wegheeft van gabberen/hakken. Een kruising tussen dat en de sirtaki. Vreemd maar gemakkelijker. Natuurlijk zie ik eruit als een op hol geslagen marionet in vergelijking tot de locals, maar dat boeit niemand. Er waren trouwens helemaal niet zoveel toeristen, wat dus ook inhield dat ik me amper verstaanbaar kon maken, want bijna niemand spreekt Engels. De belangrijkste woorden waren in mijn geval: Disculpa (het spijt me, voor het op je tenen staan, ik wil er langs, ik wil wat vragen, en voor eigenlijk alles om ruzie te voorkomen en beleefd over te komen) Zo ook Por Favor, de getallen, Obrigada (dankjewel) Hermoso/hermosa (is een liefkozende naam, die handig is om te gebruiken en je meestal korting krijgt omdat je dan een local lijkt).

Op dag twee was ik het zat dat ik geen spannende carnavalsoutfit had, ik had inmiddels alles voorbij zien komen. Van superhero tot politieagenten en wat exotischere versies (de fotos spreken voor zich). Op een gegeven moment kwam ik langs een plein waar mensen zich met modder in aan het smeren waren en met verf.. Inderdaad! ik kon het niet laten en zag mijn kans ´schoon´ en ging helemaal los. Uiteindelijk in een groep van honderden mensen die vol met bagger zaten door de straten heen gedanst, geweldig; Drie dagen later zat de verf nog steeds in mn haar. Ook een masker gescoord en af en toe een hoedje of iets ander debiels. Ik heb me kapot gelachen om de outfits, mensen, dansjes, de sfeer.

Het is normaal om tijdens carnaval je geliefde te dumpen, of liever ervoor en helemaal los te gaan. Dat wil zeggen dat je rondloopt en getuige bent van zoenende mensen, overal. Stel je even voor. In tegengestelde richting lopen een man en vrouw/jongen/meisje langs elkaar en zonder er woorden aan vuil te maken storten ze zich hardstochtelijk op elkaar (hiervoorafgaand schreeuwen de mensen aanmoedigend: besjo, besjo=zoen, zoen) en gaan hierna hun eigen weg, zelfs zonder gedag te zeggen, laat staan zichzelf voor te stellen. Voor alle mannen die geen vrouwen- hoodfdpijn willen: kom naar Brazilie! Het shoqeerde me en iedereen moest lachen om mijn reactie. Dit is carnaval kreeg ik dan te horen.. Ik vond het toch niet helemaal nodig om mee te doen.

Overdag dus voornamelijk de optochten, die sochtends al rond tien uur begonnen en tot laat in de avond. Snachts gaat iedereen met de taxi naar Recife waar vele concerten op een groot plein worden gehouden. Van reaggae tot rock, van samba tot fogho. Tussendoor lopen mensen met drank/ maskers, kleding, koelboxen etc.

Het was fantastisch. Gisteravond was mijn laatste avond. Toen we in Recife aankwamen begon het te regenen waardoor er minder mensen ophet plein waren en we eindelijk wat ruimte hadden. Ooit gedanst in de regen? Onbeschrijfelijk, tussen duizenden uitzinnige mensen gefeest. Wat een afsluiter! Sochtends na 3 uur slaap wakker gemaakt in de ´sauna´, door irritante vogels, lachende mensen, vuurwerk en ander normaal carnavalgeweld.

Nu zit ik in de busterminal van Recife te wachten op de bus die me naar  Salvador brengt. Mijn vlucht vertrekt de 10e om 7uur sochtends vanuit Salvador en ik heb de gelegenheid om een dagje de sfeer te proeven in Salvador. Ik verblijf in een apartement van iemand die ik in een hostel in Rio heb leren kennen. Ik ben benieuwd. Van daaruit vervolg ik mijn weg richting Peru.

De foto´s zeggen waarschijnlijk meer dan al mijn woorden bij elkaar, dus ik zal er geen letters meer aan vuil maken. Tot gauw!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx sarah

p.s. fotos uploaden duurt hier historisch lang.  Heb net in anderhalf uur tijd 2 foto´s kunnen uploaden, dus een andere keer meer.. xxs

1. Bril:
    8 maart 2011
    Ha Sarah,

Wat een verhaal! Mijn hemel. En wat een wereld van verschil met die van mij. Het is nu 22:28 uur, ben net klaar met een commissievergadering. Niets swingends aan, politiek/juridische zaken. Vind ik wel leuk, maqar je krijgt er geen mensen van op de stoelen en ze gaan ècht niet uit hun dak.

Carnaval, ben ik blij dat ik je pas zondag zie, getver, helemaal niks voor mij. Moet er niet aan denken. Maar, zoals jij het beschrijft vind zelfs ik het bijna leuk.

Ik kom zondag om lokale tijd om 18:15 aan op Lima. Weet niet wanneer jij daar aankomt. Mocht ik je niet treffen op het vliegveld, dan boek ik gewoon een hotel. Ik ben per telefoon en per email dan bereikbaar voor je.

Ben blij je nu snel te zien, mis je toch wel een héél klein beetje.

Bril
  2. laura en hakan:
    8 maart 2011
    ha pie,

wat een gekte daar. een op hol geslagen blanke met ook nog eens blond haar...
    haha je foto zegt al genoeg.wat staat er trouwens voor een man achter je? die met die bril?
    zo te lezen heb je het nog steeds goed naar je zin dus daar maak ik me niet druk over.
    nog een paar dagen en dan sturen we bril naar je toe.
    heb al 4 zakken drop voor je klaar liggen dus dat komt helemaal goed
    heb van radha een grote backpack kunnen lenen want jouw backpack leek met toch wel wat klein. ook aangezien je spullen van jou aan pap mee wilt geven.

nou ik ga lekker snurken,jij nog een fijne dag en we mailen.mocht ik je niet meer spreken voor de 10e dan wens ik je alvast een goed vlucht!
    xl
  3. saar:
    9 maart 2011
    hallo!
    vanuit Salvador.. ga vanacht mijn vluchten halen en zal dan in de buurt van Peru zijn morgenmiddag. Probeer zo snel mogelijk naar Lima te komen, moet goedkomen. Bedankt alvast voor alles. Ik zal straks proberen te bellen. Tot gauw Bril!
    xxpie
  4. laura en hakan:
    9 maart 2011
    hey pie

ik wens je een goede reis!
    laat wat van je horen als je er bent ok!

luv ya
    xl
  5. frits en Hanasje:
    10 maart 2011
    Ha Saar, Hilarische verhalen; Logisch dat je logies niet zoveel kostte. Op het dak, met een zeil boven je.
    Wat geweldig om in zo'n carnval te duiken, er in onder te gaan. De foto geeft een duidelijk beeld.
    Fijn, dat je dat meisje getroffen hebt; nog knap in al die drukte.
    En zondag je vader! Kan je lekker alles samen beleven en hem gidsen. Volgens mij is hij tot aan zijn tanden
    gewapend en klaar voor de strijd. haha.
    Lieverd, ik mail je nog. Alvast heel veel plezier samen en een hele goede vlucht. Knuffel, Frits en Hanasje.
  6. Bart:
    Hey nichtje,

Wat zul jij een top tijd hebben daar zeg!! Echt gaaf!

Sowieso het feesten past prima bij jou... ;) maar ook gaaf dat je zo mooi daar kunt snorkelen. Lijkt me echt gaaf om al die tropische vissen in het echt te zien... bij mij zitten er een aantal in een 150 liter bakkie.... haha! Maar genoeg foto's nemen gaan we die de volgende keer bekijken!

Pas goed op jezelf en maak er een leuke tijd van samen met je vader!

Groetjes,
    Bart
  7. saar:
    10 maart 2011
    bedankt voor de reacties! Bart 150 liter? is je hond nu niet jaloers?? haha, zeker weer buurten als ik terug ben! Heb veel zin in de reis met mn pa, ben nu al bij de grens, morgen ben ik al in Peru.

tot later!
    xxs
  8. jaap en dineke:
    13 maart 2011
    hoi Saar,

Wat ben jij toch een feestbeest. Van wie je daat hebt?
    Nisschien van de vader van oma, die hield wel heel veel van feesten.
    Je vader zit nu al over de helft van zijn vlucht. Hij verheugt zich enorm op de vakantie en zal zich zich opperbest vermaken. Wij beleven niets. Alleen maar zorgen voor de kinderen, wassen, poetsen en strijken. Ook niet bepaald mijn hobby, maar wat mot dat mt.
    Nou meisje, g eniet van alles en doe de groeten aan je vader. xxxs
    Jaap en Dineke
  9. saar:
    17 maart 2011
    Hallo! wij zijn in huacachina! dat is een oase vlakbij Lima in de stad Ica. Vanavond gaan we naar Lima en morgen hopelijk met een vlucht naar Cusco-
    We hebben gezandsurft eneen buggytour gedaan door de woestijn. Hierna zijn we naar het eiland Islas Bailastas gegaan met een busje en een boot en hebben we dolfijnen, pinguins, zeeleeuwen gezien. Smiddags met de bus naar Nasca om daar met een vliegtuigje over de woestijn te vliegen en de lijnen te zijn, figuren in het zand. Alleen het vliegveld was gesloten wegens slecht weer? (de zon scheen en de lucht was blauw..) dus het ging niet door. Weer terug met de bus. Uiteindelijk 8 uur onderweg geweest voor niks.. Toen we terugkwamen hebben we als paarden gegeten in een lokaal restaurant. Het volgende dilemma deed zich voor. We wilden vandaag naar Lima en dan vliegen naar Cusco. De vluchten waren beschikbaar, maar boeken via internet is onmogelijk, boeken in het stadje Ica ook, Lima is hier 4 uur vandaan met de bus en de vluchten vertrokken vroeg in de ochtend. Dus een extra nacht geboekt in het hostel en op de bonnefooii vanavond naar Lima. Daar overnachten en hopelijk een vlucht regelen voor de dag erna.. we houden jullie op de hoogte! we genieten hier! liefs Bril en Sarah
  10. Bril:
    Hoi allemaal,

We hebben het heerlijk. Voor mij is alles nieuw, dus ik zal er nog meer van genieten dan Sarah. En troost jullie, ze is nog net zo ongedurig als altijd :-) kortom, ze is niet veranderd. Dat merken ook Peruvianen die niet datgene doen wat zij wil, of haar niet snel genoeg begrijpen of willen begrijpen. Als een zandstorm gaat ze over hen heen en dan plots snappen ze het wel. Ook heb ik meelijk met diegenen met wie ze onderhandelt, zij weten niet wat hen overkomt. Zo´n klein meisje, denken ze, tot ze begint. Spijkerhard, maar met een lieve glimlach rond haar mond, en haar tegen stander ligt al snel met z´n pootjes omhoog. Heeft ze van mij geleerd, maar zoals ze ook al in Turkije bewees, de leerling is verder gevorderd dan de leraar.

Die boottocht, met al die prachtige beesten, was echt super. Nooit zoveel stank geroken, nooit zoveel huilende zeeleeuwen gehoord, prachtige robben, pinguins, allerlei soorten vogels. Echt gaaf.

Zandsurfen, was de wraak van Sarah voor het feit dat ik haar uitlachtte toen zij een beetje bang was toen we abseilden van de Euromast. Nu had ik zoiets van, dat ga ik niet doen. Toch gedaan (ik laat me uiteraard niet kennen) en vond het vanaf de eerste seconde supercool. Heel veel keer me op de surfplank naar beneden gestort, mijn conditie is gelukkig beregoed, want daarna moesten we in mul zand van die duinen weer omhoog klimmen naar de volgende duintop. En zo´n meter of honderd in mul zand, met kilo´s wegende bergschoenen aan je hoeven, kost energie, believe me.

Gisteren vele, vele uren in de bus gezeten. Daarna helaas was het vliegveld gesloten. Maar, zoals ik altijd denk, ok, jammer, maar datis een feit en ik ga altijd van feiten uit. Zeuren heeft geen zin, je verandert er niks mee. En de busrit op zich, geloof me, liet ook schitterend zien het verschil in landschap van Peru. We reden uren door de woestijn, die het ene moment uit zand bestond, vervolgens puur uit kiezels, alles zeer onvruchtbaar. En dan ineens kwam je in een soort oase, waar alles groen en weelderig was. En de dorpjes verschillen onderling ook heel erg. Van uit klei opgetrokken dorpen tot dorpen waarvan de huizen gebouwd zijn met rechtopstaande bamboetakken waar klei en leem tussen gepropt wordt. Naargeestig af en toe maar tot mijn verbazing zie je overal vrolijke gezichten. Wat een verschil in levensstandaard tussen ons in Holland en de mensen hier.

Voor iedereen die dit leest, hartelijke groeten van Sarah en Bril, ik ga nu door met genieten :-)
  11. frits en Hanasje:
    17 maart 2011
    Ha lieve mensen, dit is meegenieten voor ons allemaal.
    En dat zandsurfen, Jan. Jij hebt een prima conditie. Over Saar heb ik het maar niet eens...
    Als wij Cusco horen en da zandvlakten met de tekeningen
    dneken we aan 6 jaar geleden. Geweldig om dit samen te beleven. En jij Saar, weet war je moet zijn.
    Veel plezier samen!!!!! Veel liefs van ons, Frits en Hansje.
  12. saar:
    19 maart 2011
    6 jaar geleden? 4,5 haha, ook lang. We genieten hier volop. Nu in een kantoor aan het wachten om treintickets te kopen naar Machu Picchu. Geweldig hostel, veel leuke mensen ontmoet, zowel Peruanen als toeristen. Mooie stad natuurlijk Cusco. Markten, pleinen, kerken, gebouwen, de heuvels, het dal met de fantastische architectuur. Lekker eten, etc. Moet gaan! tot gauw! liefs Bril en sarah
  13. frits en Hanasje:
    19 maart 2011
    Dat is zo; 4 1/2 jr geleden. Ik ben in de war mer Spanje, waar je naar toe ging.
    Vanmiddag, terwijl ik allemaal plantjes in potten stopte,
    zag ik uit een ooghoek Hummel zeer gespannen met één achterpoot op een krukje, net of hij hem vergeten had, kop en oren naar voren, bewegingsloss als een roofvogel ...... en ja hoor, hij loerde op een
    piepklein muisje. Afleiden hielp niet, een drupje water
    uit de gieter uiteindelijk wel; het werd een slootje water. Muis is ontsnapt.
    Frits is bezig met de mailing voor 26 rn 27 maart, resp.
    Houten en Culemborg. Veel liefs voor jullie beiden,
    Frits en Hansje.
  14. Bril:
    21 maart 2011
    Hoi allemaal,

Vandaag een mooie tocht gemaakt naar een plaatsje waar ik nu ff de naam niet meer van weet. Oude Inka-vesting. Heb me ongans gelopen, de ene trap na de andere. Niet gek dat de Inka´s van het wereldbeeld zijn verdwenen. Dat hou je niet vol.

Gingen terug naar Cusco met Michael Schumacher. Hoe die met 100 of meer door de bochten ging. We waren wondersnel in Cusco terug.

Morgen de trip naar MachuPicchu. We worden om 5 uur gewekt. Dat wekken moet wel door anderen gebeuren, omdat mijn I-phone is gerold in zo´n locaal busje, waar meer passagiers inkunnen dan wij met onze westerse maatstaven kunnen geloven. Een lange reis kost maar 2 sol, dus een zakkenroller ziet dat als een diepte investering die er echt wel uitkomt.

Liefs van Sarah en Jan
  15. frits en Hanasje:
    22 maart 2011
    Wat waardeloos, Jan, je i-ohine gejat; is niet te voorkomen, he, als je zo op elkaar gepakt zit? Zonde!
    De namen, die je noemt Cusco, MachuPicchu, de oude Inca vestingen ... de reis van Saar van "4 1/2" jaar geleden
    herleeft. Gaaf, dat ze dit echt met jou kan delen.
    Veel plezier! liefs, Frits en Hansje.
  16. Bart:
    23 maart 2011
    Hoi Sarah en Jan,

Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben... jammer dat de I-phone gerold is!

Sarah... het wordt weer hoog tijd dat je terugkomt... ;) Heb je iets leuks te vertellen maar ga ik niet hier plaatsen! Weet zeker dat je je helemaal slap lacht!

Veel plezier nog!

Groetjes,
    Bart
  17. saar:
    23 maart 2011
    Hallo hier Sarah,
    Alles is goed, nu weer de volgende dingen regelen. Zijn in het zuiden van Peru,. Arequipa, vanhieruit naar de Colca Canyon waar we condors kunnen zien vliegen in de diepste valei ter wereld. Hierna richting Bolivia naar het Titicacameer en misschien slapen op het eiland van de zon. liefs sarah en bril en Bart: stuur me ff een privebericht op facebook kan natuurlijk niet zo lang wachten!!! xxs
  18. frits en Hanasje:
    25 maart 2011
    Liee Saar en Jan,
    Buurman Chris heeft ook je site bekeken, Saar. Hij herkent wat je beschrijft. Ook het drankje "caiperiñao"; caipiro schijnt een denigrerende benaming voor de plattelandsbewoners (boerenpummels?)te zijn. Hij kent Brazilië aardig goed; voor zijn werk is hij er zo'n 65 keer geweest. Het valt hem op dat alles zo veel duurder is geworden, vooral de trips.
    Hij complimenteert je met je schrijfstijl. Leuk, hè?
    En Chris is heel eerlijk.
    Dit weekend, zoals bekend, spelen. Nu lekker weer hier.
    Tussen oefenen door in de tuin werken.
    Jullie heel veel plezier en veel liefs1
    Frits en Hansje.