update van Rio

11 februari 2011 - Manaus, Brazilië

Bon Noche..

Net terug van Rio en beland in Manaus, een junglestad in het noorden van Brazilie. Morgen zit ik voor drie dagen in de jungle. Daarna vlieg ik naar Fortaleza en zal ik de hele kust verkennen voor ik me in het carnavalsleven stort in Salvador de Bahia.

Rio was zooo gaaf. Kan er best wonen. Totaal geen onveilig gevoel gehad, dat had ik meer in Buenos Aires af en toe. De buurt waar het hostel zich bevond was dan ook in copacabana een zeer beveiligd gedeelte van Rio. Ook al werden er alsnog af en toe mensen van hun tas bevrijdt, dat gebeurde ook wel eens op het strand in Ipanema; Je moet gewoon slim zijn. Zo min mogelijk waardevolle dingen bij je hebben, dan voel je je ook veilig want ze kunnen dan niet zo veel van je stelen. Wat ik altijd deed was mijn portemonee en fototoestel in een lelijke plastic tas in mn hand houden en mn tas met zooi om mn schouder. Anyway. Na een hellerit in de bus vanuit Sao Paolo (waar ik nog een museum heb bezocht, die van de nationale kunsten in Sao Paolo: wel interessant) kwam ik om 7uur sochtends aan in Rio. Daar stond een vriendin me op te wachten en we dachten even snel in te checken en dan naar t strand; De fles wijn in mn tas die ik twee weken had meegesleept als een kadoo voor haar was gebroken. Overal glas en wijn in mn tas. Alles eruit gehaald, met de hele klerezooi onder de douche gegaan (later bleek dat er een wasmachine was in t hostel) toen ik alles had uitgehangen om te drogen gingen we naar t strand. Heerlijk! Daarna was ineens mijn slaapzak verdwenen, die ook nat was. Bleek dat een Russische meid uit de kamer (die iedereen afblaft) hem beneden had gehangen. Ik was woest, even met haar gepraat (NEVER EVER TOUCH MY STUFF AGAIN) en daarna uitgegaan. Super gaaf, in de buurt genaamd Lapa. Daar was een straatfeest, superveel mensen op straat en we zijn naar een sambatent gegaan. Toen we sochtends terug kwamen mijn hakken in de prullebak gegooid. Sochtends toen ik wilde douchen bleek mijn hele tas weg te zijn met badspullen. Na een lichte beschuldiging aan het adres van de rus (where is it!!) sjaggarijnig nieuwe spullen gekocht. Dat is hier 3 a 5 keer zo duur. Makeupremover doekjes zijn bijvoorbeeld 28 reais, ongeveer gelijk aan 12 euro. Kom ik terug in het hostel is mn backpack weg. Die vond ik later in een leeg kluisje. Tierend belovend dat degene die het gedaan heeft een kopje kleiner gemaakt wordt naar de receptie gegaan en de situatie uitgelegd (zonnebril inmiddels ook weg). Ik wilde niet zeggen wie ik verdacht maar toen ik zei dat iemand me niet mocht en heel onbeschofd was en me daardoor het idee gaf.. wisten ze al precies wie ik bedoelde. Ze had gedaan alsof ze niet kon praten en daardoor dacht iedereen dat ze doof was. Ze schreeuwt rustig HOE LAAT IS HET?? en als je dan net je ogen open doet en nog niet zo scherp bent, omdat je lag te slapen! en kattig terug kan doen en je dus verschrikt reageert met dat weet ik niet, zegt ze: CHECK. Dat heeft ze bij een andere kamergenoot geflikt. Zo kwamen er steeds meer verhalen. Voelde vervelend. Toen ik hoorde dat ze die dag zou vertrekken besloot ik te blijven. Ineens was daar na 3 dagen: mijn tas mijn spullen (zonder zonnebril) maar.. met extra dingen, waaronder een injectienaald en medicijnen. Creapy! Nadat het kreng weg was waren er ineens heel veel leuke mensen in het hostel waar ik mee naar het strand ben geweest en wezen feesten. Ik heb na 27 jaar zelfs jezus gezien! okay, het Cristusbeeld op de berg Corcovado. Moest je naartoe met een treintje en een paar trappen, leek wel een marathon met die hitte (soms wel 37 graden). De sugerloaf opgeweest, spectaculair uitzicht! Met een soort kabelbaan/lift. Ook ben ik naar de botanische tuinen geweest waar ik van een meter afstand aapjes heb gezien die heel nieuwschierig uit de boom naar beneden kwamen. Je ziet zoveel meer wilde dieren als je alleen en stil bent in plaats van een luidruchtige groep toeristen, met vlag. Met een tram naar Santa Theresa geweest, een favella die niet echt link is. Daar gelift en een gecrashte bus gezien. Daarna weer naar Lapa, de artistieke wijk (okay savonds staan er overal hoeren). Daar zijn we naar de beroemde trappen geweest die een kunstenaar heeft gemaakt van allemaal tegeltjes (Selaron). Daar bleek de kunstenaar op de trap te zitten, hij was aan het schilderen. Een schilderij gekocht en een tijdje met hem gepraat. Hij vindt dat Berlusconi homo is en beweert dat Carla Bruni een hoer is en ´die vent van haar´ dit huis, waar hij nu in woont eerder bezat.. Daarna uitgeweest naar een salsafeest en de dag erna weer strand, markt, carpirinhas, fruitsapjes en cocosnoot drinken. Wat een rotleven. Perongeluk óp het gaystrand beland. Goh wat veel mannen hier.. Het is wel een grote snoepwinkel, overal mooie mannen en vrouwen, je weet niet waar je moet kijken. Het probleem wat wij vrouwen hebben met voetbal is dat de mannen hun shirt aanhouden bestaat hier niet, eigenlijk is het een heel klein lapje stof. Rennend, sportend. Nou ja stel het je maar voor. Nu in Manaus. Ook overal hoeren, maar das niet eerlijk, ik arriveerde snachts om 3uur. Vandaag rondgelopen. Een grote markt overal op straat kraampjes met troep en eten. Horloges, petjes, schoenen en stickers? Op jacht gegaan naar touroperators om een jungletocht te boeken. Na 4 uur opgegeven, de duurste was 2000 euro, de goedkoopste 600 (drie dagen twee nachten). Toen na een tip naar de haven gegaan en op straat een tour geboekt die volgens het hostel veilig moet zijn. Die gasten hebben een speciaal pasje en nummer dat betekent dat ze heel professioneel zijn. Volgens het hostel (hostel Manaus). Morgen vertrek ik, de bedoeling is piranhavissen, een ´inheemse stam´ bezoeken, een tocht maken en als ik geluk heb roze dolfijnen zien. Ik denk dat we weinig wildlife zullen zien, want daarvoor moet je meer dan 5 dagen in de jungle zitten. Het is natuurlijk inclusief boottocht, eten drinken en overnachten in een lodge, zonder elektriciteit (dat wordt koud douchen hahaa). Hopelijk zien we nog wat krokodillen, anaconda´s en apen... Nog even een biertje gedronken bij de haven met uitzicht op vertrekkende cruisschepen. Hoe is het weer bij jullie? Tot gauw,

liefs sarah

1. Bril:
    12 februari 2011
    Ha Saar,

Heb al heel wat foto's van Manaus gezien, van andere blogs. Schitterende omgeving, prachtige natuur, maar ook mooie architectuur. Lijkt me zeer de moeite waard. Zag vandaag op NGC een documentaire over het amazonegebied. Heel mooi. Maar hoe ze met die smalle bootjes durven te varen op een rivier die zo veel gevaren in zich huist, je moet maar durven. Wat ik op het beeld aan mij voorbij zag gaan, loog er niet om. Kaaimannen, anaconda's, de piranhas, brrr.

We hebben vanmorgen vroeg Laura weggebracht naar schiphol. Zij vloog om 09:17. Heeft goede vlucht gehad en is al met Hakan richting Manavgat. Verblijven in Side, Hotel Side Star Beach. Is echt een schitterend hotel, direct aan strand. Het is er zonnig, nu 18 graden. Heerlijk. Weliswaar koud, vergeleken met de temperatuur van Manaus, maar hier is het nu 3 graden. En van dat sombere grijze weer. Nou ja, niks an te doen.

Geniet van de jungle en we lezen graag van je avonturen. Niet te spannend, mamma slaap anders weer slecht :-)

Dikke kus,

2. frits en Hanasje:
    12 februari 2011
    Lieve Saar, wat heb je het daar verschrikkelijk hahaha.
    Wij verslinden je avonturen. Wat geweldig, dat je de tijdneemt om dit allemaal te mailen.
    Wij maken er een afdruk van, hoor!
    Morgen spelen wein Baarn en daarna gaan we gezellig met je ouders naar Greenfields. Als we klaar zijn hebben we een intervieuw voor de Cultuurnacht van Houten op
    26 maart. Dan zitten je vader en jij nog lekker in ???
    Lieve meid, ik ga weer proberen dit te verzenden. Het lukt aldoor niet. De text is gewoon weg als ik op verstuur druk.
    Dikke knuffel van ons, Hansje.
  3. saar:
    14 februari 2011
    Hallo?! fijne valentijnsdag; net terug uit de jungle. Helemaal verrot gestoken. Was heel gaaf. Later een lang verhaal. nu douchen. Bedankt voor de reacties. tot gauw, liefs sarah
  4. Bril:
    15 februari 2011
    Ha meissie,

Blij weer ff van je te lezen én te horen. Dubbele verrassing, zowel live als op de voicemail.

Hier gaat alles z'n gangetje, Laura is er ook niet, kortom, ik ben enig slachtoffer van Amy. Nou, ik kan mijn lol dus op...

Je vliegt zo naar Fortuleza. ff op internet beoordelingen opgezocht. Deze stad komt er goed van af. Hoge scores. Goed uitgaansleven, veel winkels met betaalbare prijzen, leuke andere dingen als buggyrijden, paardrijden, zandglijbanen zo de zee in. Is volgens velen een stad met een goeie mix van toeristen en Brazilianen, waar het in de/onze winter goed toeven is.

Ben benieuwd naar je uitgebreide verslag en naar nieuwe foto's,

Verheug me op onze reis, ik begin er nu wel zin in te krijgen. Ga volgende week inkopen doen volgens jouw lijst.

Kijk binnenkort ook ff op je emails, waar ik je nog het een en ander in detail wil vragen over de reis.

Dikke kus, hou van je,

5. saar:
    17 februari 2011
    Hallo!
    Op dit moment wacht ik op een busje wat me in 6 uur naar het paradijs gaat brengen! Het heet Jericoacoara (spreek uit jerikwakwaraa)Je kan hier heel goed surfen door de sterke Afrikaanse wind? en schijnt een relaxed hippiedorpje te zijn. Geen idee hoelang ik daar blijf, maar heb de tijd.. Moet iig weer 6 uur terug naar Fortaleza om van daaruit richting Natal te gaan (volgende bestemming) Vanuit Natal ga ik naar Pipa, een ander hippiedorp. Dan is de bedoeling om naar Recife te gaan. Daar zijn een aantal stadjes als Olinda en misschien nog een groot nationaal park, zo groot als Nederland een prograamonderdeel. Hangt ervanaf of ik ergens blijf hangen. Ook ga ik zeker proberen om via een kennis goedkoop naar Fernando do Naronha te gaan. Denk aan prachtig eiland, snorkelen, roze dolfijnen.. Eindbestemming is Salvador de Bahia. Hoor nu wisselende verhalen over waar ik carnaval ´moet´ vieren. In recife en Olinda schijnt het erg gaaf te zijn en goedkoop.. In Salvador, groots, gevaarlijk en meeeeeeeeeegaduur. Veel duurder dan Rio. Om veilig te zijn zie je niks want koop je een plaats in een zogeheten blok, waar je zoveel kan eten en drinken als je wilt en veilig bent.. geen bewgingsvrijheid dus.. Ook heb ik niks geboekt, wegens verandering van plannen en beperking van mijn vrijheid.. ik zie het wel.. Tot nu toe geniet ik elke dag, het is zo mooi hier. Heerlijk weer en geweldige steden/plaatsen; Voor de mensen die deze namen gaan googlen: dont hate me..

xxxxxxxxxsaar
  6. Maarten:
    Sarah!!
    Ik heb nacht dienst en door je leuke verhaal hou ik het weer eventjes wakker.
    Je hebt indd een rot leven zeg mooie natuur leuke dingen doen heerlijk weer.
    ik heb het veel beter zit om kwart over 4 in de nacht in een margarine fabriek achter internet haha.
    ga zo maar is googlen waar je allemaal naar toe gaat.
    het weer was vandaag wel heel erg lekker (dacht ik op de motor was het toch wel koud)
    ik wil naar je toe komen!!!!!!!!!!!!!
  7. Maarten:
    18 februari 2011
    boek je droom vakantie welkom in het paradijs!!
    ik weet niet maar dacht bijna dat ze het over Rotterdam hadden bleek het jericoacoata te zijn.
    na wat fot's bekeken te hebben kom maar gewoon terug naar rotterdam is veel mooier kralingse plas met wilde uhm kikkervisjes....
    (al hebben ze daar wel mooie dames zeg, sorry moest van jou op zoek gaan naar de foto's)

pipa is trouwens ook een surinaamse pad erg groenig
    maar goed dat is dus weer wat anders.
    ik ben eigenlijk gewoon heel erg jaloers op je!!!
    ik word zo weer vrijgelaten lekker naar mijn bedje toe
  8. Bril:
    Ha Sarah,

Mooie plaatjes, lijkt inderdaad op paradijs (hoewel ik daar nog nooit ben geweest :-))

Volgens mij heb je het inderdaad echt zwaar. Iedere dag maar mooie, nieuwe omgevingen bekijken, heerlijk eten, genieten van warme stranden. Je offert je inderdaad wel op.

Ben nu ff een paar dagen vrij. Hoop op droog weer, dan kan ik lekker ff knallen op de racefiets. Tegen kou kun je je kleden, regen en racefiets is wat mij betreft geen goeie combinatie.

Laura vermaakt zich ook opperbest in Turkije. Weer is daar nog wel wisselvallig, maar goed, dat weet je in februari. Kan heel warm en zonnig zijn of koud en regenachtig. Maar goed, ze is bij Hakan, dat op zich is belangrijker dan lekker weer. Zondag halen we haar weer van Schiphol af. Zondagnacht, wel te verstaan.

Geniet, ik vind het heel fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt.

Knuffel

9. Lily:
    Hoi Saar,
    Eindelijk voor gaan zitten om je verhalen te lezen.
    Je maakt een prachtige reis en krijgt wel heel veel indrukken te verwerken. Het is wel erg ondernemend om dat in je eentje te doen allemaal. Een deel van je reis hebben wij vorig jaar gedaan en dat vonden we al fantastisch!. Wij zijn toen in Pipa begonnen; is een enig, hippie stadje en toen via Rio, Igazu naar Fortaleza. Allemaal leuk! Je inspireert ons om toch eens een kijkje te gaan nemen in Argentinie.
    Nog een hele fijne reis en groetjes van Jan en Lily
  10. arie:
    Hoi sarah
    wat maak jij een hoop mee,volhouden zo.je zou inderdaad een boek over kunnen schrijven.afgelopen woensdag gezakt voor mijn laaste examen.mooi........
    mischien ga ik wel een rijschool daar beginnen,kan ik ze nog wat leren .
    Pas goed op je zelf.
    groetjes arie
  11. frits en Hanasje:
    20 februari 2011
    Ha Saar, je weblog ook aan buurman Chris doorgegeven.
    Hij moet voor zijn werk veel in Zuid Amerika zijn, o.a. Argentinië, Brazilië en Chili. En de verhalen, die hij deed over natuur, leven daar enz komen exact overeen met die van jou. Ook die lekkere vruchtensapjes. Voor vrijwel geen geld en van vruchten,waarvan hij het bestaann niet kende. En Chris weet heel veel, is overal in geïnteresseerd.
    Nu ff oefenen voor de repetitie morgen. Een paar nieuwe nummers en een paar oude oppoetsen.
    Goede reis morgen en heel veel liefs van ons!
    Frits en Hansje.
  12. saar:
    22 februari 2011
    Wat een leuke reacties!
    Argentinie is inderdaad erg mooi! Hangt wel van de tijd van het jaar af wanneer je er wil zijn. In onze winter is het er warm, maar zie je in Patagnonie weer weinig wildlife, zoals walvissen, die zijn dan net vertrokken (in december voor het laatst) Jullie zullen het heel mooi vinden denk ik (Tante Lily en Ome Jan) al is het heel anders dan Brazilie. Ik ben er nu"! In pipa, net aangekomen, ga het zo verkennen. het moet fantastisch zijn, mooie stranden, zwemmen met dolfijnen! hebben jullie ook met dolfijnen gezwommen? Ik wil ook proberen surflessen te nemen, lijkt me gaaf!

Arie wat balen zeg! Heb het gehoord van oma, en nu een maand wachten! grrrrr
    Hou me op de hoogte van je volgende examen, ik duim voor je!!!

Hansje en Frits, ja genoeg vers zeefruit en ander fruit. mooie stranden, geweldig. Weet nog niet waar ik carnaval ga vieren, maar ondertussen ben ik mijn cv aan het aanpassen want ik kan misschien werken in Argentinie, waar ik dan na mijn trip met mijn vader heen kan gaan. Buenos Aires is het idee. Niks is zeker. Maar zou wel goed zijn voor mijn Spaans.
    En met een beetje extra zakgeld kan ik dan weer verder reizen.

Pa en ma, heb laura net gemaild. Fijn dat ze het zo naar dr zin heeft gehad! Hoop dat Hakan nog een weekje kan langskomen.

Tot gauw, xxpie
  13. saar:
    22 februari 2011
    p.s check de nieuwe foto´s!!!