Welcome to chocolate town!

3 februari 2011 - São Paulo, Brazilië

Hallo  vanuit Sao Paolo!

Eerst even terug naar het vorige verhaal. Ik was gebleven in Bariloche, het chocolade-walhalla van Argentinie en Zuid Amerika, in de winter de place to be op de lange latten, een schitterend natuurgebied dat bekend staat als het lake district en niet te vergeten dé favoriete plek van onze Maxima en Alexander (of Guillermo zoals ze hem hier noemen).

Deze stad is zo geweldig mooi dat de drie dagen die ik er heb gespendeerd nauwelijks voldoende waren om de gehele omgeving met al haar schoonheid geheel te verkennen. Natuurlijk kwam de bus te laat, dus de volgende dag geen tour kunnen boeken. Heel spijtig, het enige wat ik kon doen was  alle chocoladewinkels afgeshuimen om hun waren te proeven, dan praat ik dus over ruim 15-20 winkels :) Hierna wilde ik winkelen, maar alles was dicht, want het was zondag (superzondag, zoals ik het sarcatisch ben gaan noemen). Dan maar een museum bekijken (dicht) of met de teleferico (kabelbaan) de heuvel op om van een waanzinnig uitzicht te genieten (teleferico kapot). Toen echt de hele stad leeggekocht aan chocola en dat geheel onzelfzuchtig alleen (met de gedachten aan iedereen thuis) opgegeten.

De dag erna een tour geboekt om de zeven meren te bekijken. Hele slechte tourguide die maar bleef doorblehren in het Spaans, met een Argentijns accent. De mooie stukken werden zonder fotostop overgeslagen en we kregen panne. Na 4 uur midden in een bos te zijn lekgeprikt door horzels, kwam er een nieuwe bus en kregen we waar voor ons geld. Geweldige meren, een paar goede stops. Evelyn, mijn nieuwe buddy, een vrouw van 70 uit Canada en ik, hadden uit wraak elke busstop zwaar overdreven lang uitgerekt en gingen lekker bier en wijn drinken, pizza eten en chocolaproeven. Iedereen op ons wachten bij de bus. net goed.

Op de locale markt een riem laten maken voor pa en de dag erna heerlijk op t strand gelegen. Natuurlijk kreeg ik weer briljante tips van locals zoals naar de overkant van het strand zwemmen, naar een eilandje en daar overnachten. Had me fantastisch geleken, maar ik had mijn busticket al gekocht. Een luxe probleem, maar ik reis in januari met wat haast. Omdat ik wat langer in Buenos Aires was gebleven had ik nu minder tijd voor alle andere steden en moet ik of alles snel doen en heel vaak 20 uur of langer in de bus zitten of de helft overslaan. Juist het laatste werd het natuurlijk en 6 busreizen, 20 politiecontroles (ook als je slaapt om 4 uur snachts) en weet ik hoeveel films en ranzige busmaaltijden later ben ik nu in Brazilie.

Na Bariloche de bus genomen naar Mendoza, waar ik zowaar zonder vertraging aankwam! Dan wel naast het toilet en een paar reizigers hadden schijnbaar iets verkeerds gegeten, maar de bingo maakte het geheel weer goed. In Mendoza, wegens de strandactiviteiten van de dag ervoor een wijntour gedaan in de bus (verbrand zitvlak zou een fietstour niet echt fijn maken). Geweldig! Eerst olijven geproefd op een speciale farm, geleerd hoe het proces van oogsten in zijn werk gaat (gaaap) en daarna naar wijnproeverijen. Voor de liefhebbers: Malbec, Cabernet Sauvignon, Merlot en Syra. Heerlijk hoor. Aan het einde van de tour naar een andere proeverij en daar aan de witte wijnen: Chardonnay en de rest ben ik vergeten.

Weer chocola geproefd en daarna aan de lokale likeuren: dulce de leche met banaan, dulce de leche met chocola, en absint.. Jezuswat een sterk gedoe. Teruggekomen met drie flessen drank en eentje die avond nog soldaat gemaakt. De volgende dag met een circus in mijn hoofd in mijn eentje een fietstocht gemaakt. Hoef niemand uit te leggen dat ook met kaart ik gruwelijk ben verdwaald en me ergens in de ghetto van Mendoza bevond. Ruim 5 verschillende personen vertelde me dat ik daar beter weg kon gaan. Ja, euuh ik ben verdwaald.. Uiteindelijk de weg terug gevonden (met behulp van drie oude aardige mannetjes die zaten te chillen bij een fruitstalletje en meteen op de foto wilde met hun fruit, uit eigen verzoek). Nog wat mooie pleinen bekeken (alle straten in Argentinie hebben ongeveer dezelfde namen, zoals de verlosser St martin, Avenida de Julio, Plaza Espana enz.

Savonds nog even in het park gehangen met de receptioniste van mijn hostel, met een lokale biersoort (zoals het hoort, in een literfles) en gehaast naar de busterminal. Daar stond de bus, 35 rijen verder op mij te wachten (iedereen zat er al in, dus rennen met bepakking in 33 graden). Op naar Salta..

Salta is een stad in het noorden van Argentinie, met prachtige heuvels, meren en  supermooi berglandschap. In de bus constant foto´s gemaakt omdat het zo mooi uitzicht was. Aangekomen was het zulk slecht weer, keiharde regen dat ik dacht, okay dan maar internetten en post versturen en was doen. Was vergeten, dus zeiknat aan de lijn, internet supertraag en postkantoor open maar post kon niet verstuurd worden. Bloedsjaggerijnig op internet, toen een vriend uit Peru me vertelde dat hij op dat moment ook in Salta was. Meteen afgesproken en voor de volgende dag een tour gepland. Deze zonder gids, dus zelf op pad met de vroege bus, van 7uur.

De bus gemist (verslapen) en drie uur later een andere bus genomen. De vriend uitgelegd dat ik ongeluk breng met bussen en inderdaad, de bestuurder was ruim een uur kwijt (tijdens de rit, hij stopte en was ineens weg), we zijn 17 keer gestopt in 4 uur en we moesten door een rivier rijden, omdat de bus te gammel was.. Uiteindelijk aangekomen in Cafayate, een schitterend plaatsje waar de main activity, je raad het al, wijnproeven is. Na een heerlijke maaltijd, met lokale sausjes en een grote steak op naar de proeverijen. De lekkerste wijn van deze streek is de Torrontes. Deze natuurlijk van harte geproefd en na terugkomst in het hostel de hele boel eruitgegooid en feestplannen gecancelled. De dag erna weer regen en superzondag.. dus de bus geboekt naar Iguazu!

Daar aangekomen (na 24 uur en de bus was me snachts bijna vergeten in een heel ranzig dodgy busstation) ingecheckt en jawel mijn post verstuurd. Dat ging ongeveer zo: aangekomen in een tropisch klimaat, de weg gevraagd naar het postkantoor. Dat zou zich 3 blokken verderop bevinden. Eerst moest ik twee trappen omhoog, een loopbrus over, twee trappen af en dan rechtdoor..          Na 8 blokken de weg gevraagd en 2 keer de verkeerde kant opgestuurd (heuvelafwaarts). Heuvelopwaarts het postkantoor gevonden, wat dicht was. Ruim een uur gewacht en mezelf als eerste naar binnen gewurgd met backpack, rugzak en tas kadoos. Bleek dat je 2 kilo maximaal in 1 keer mag versturen. De medewerkster liep zeer traag naar een weegschaal en verkondigde dat het geheel ruim 3 kilo was. Toen ik vroeg of ik dan niet gewoon 3 dozen van 1 kilo kon versturen zei ze, dat kan ja. Zeg dat dan meteen. Goed. Doos 1 ingepakt en aan haar gegeven. Wegen: te zwaar, je moet er iets uithalen. Eruitgehaald. Nog te zwaar. Er iets uitgehaald, goed. Zo ook de andere dozen en elke keer was het te zwaar. Na wat gevloek (van mijn kant) 1 doos van 1 kilo en 1 doos van 2 kilo ingepakt. Of ik kon pinnen: nee. Heuvelopwaarts drie blokken van hier is een bank. Backpack tegen de muur gegooid en naar de bank gelopen/gekropen. Terugekomen, betaald en backpack weer meegenomen. Heuvelopwaarts 20 minuten gelopen (stukje van 8 minuten zonder backpack) en moest zowaar de loopbrug weer op om een ticket naar Foz de Iguazu te kopen. Daar bevond mijn hostel zich. Je raad het vast al: de bus was gewoon op de begane grond, maar moest van de beveiliging de loopbrug over! om aan de overkant van het perron de bus te pakken.. In de bus klimmen met een poortje/draaihek is alleen mogelijk in een pretpark of in Brazilie. Ja inderdaad.

Ineens moest iedereen uitstappen. Dus ik dacht we zijn er. Paspoortcontrole. Natuurlijk vanuit Argentinie naar Brazilie. Backpack over het poortje geooid en het stempelgedoe. Moest ik godmondejuu weer de bus in met dat kreng! Iedereen helpen, wel aardig. Het hostel in Iguazu was geweldig! Grote badkamer, schoon, zwembad, airco op maximaal en aardige receptionist. Fantastisch ontbijt met papaya, lekkere koffie, tostis etc. Toen naar de watervallen in Iguazu, de Argentijnse kant. Natuurlijk gedoe bij de paspoortcontrole want ik bleek alleen een stempel te hebben gehad aan de Argentijnse kant (dat was dat moment met poortje;backpack) de buschauffeur was niet aan de controle in Brazilie gestopt. Na wat geflirt tussen de chauffeur en de beambte kreeg ik een stempel en gingen we verder.

In het park heb ik een bootocht gedaan, jeeptour, treinrit, overal rondgelopen rondom de watervallen. De boottocht was zo gaaf, we hebben gedoucht onder de watervallen. Zeikesnat, fantastisch! Natuurlijk waren er ponchokneuzen die het idee van douchen onder een waterval niet echt begrepen, maar ja die mensen moeten er ook zijn. Wie moet je anders uitlachen? Savonds de bus gepakt naar Sao Paolo, waar ik nu bij een vriend van me zit en het de heeeele dag regent. Een retesaai museum bezocht: serieus! het ontstaan van de Portugese taal, in het Portugees.. erg spannend.. Na een half uur naar het winkelcentrum waar we naar de film Toerist geweest zijn, wel een aanrader. Verder al heerlijke fruitsapjes gedronken en volgepropt met eten door de moeder des huizes, die vind dat na 3 keer opscheppen ik nog te weinig eet (het verklaard een hoop als je haar ziet, zal wel een foto opsturen). Vrijdagnacht zit ik in de bus naar Rio. De familie waar ik nu verblijf vind me geloof ik erg heldhaftig dat ik alleen reis en blijven grappen maken over dat ik eigenlijk Israelisch had moeten zijn (dan had ik 2 jaar in dienst gemoeten). Nou ja, weer een langdradig verhaal, maar nu heb ik eindelijk een snelle verbinding en de tijd.

Tot gauw,

Liefs Sarah

1. Danny:
    3 februari 2011
    Ben je ook nog naar de braziliaanse kant geweest van de watervallen? Die waren veel mooier dan de Argentijnse kant namelijk.Zie hier mijn filmpjes van de braziliaanse watervallen:

2. laura en hakan:
    Ha Pie,

Het lijkt wel of ik een filmscript aan het lezen ben. tjee wat een avonturen allemaal!!!
    elke keer als je over al die caramel en chocolade schrijft zit ik bijna te kwijlen achter de pc.
    ze zeggen niet voor niks dat de lekkerste chocolade daarvandaan komt. mmmm
    ben erg benieuwd naar het pakketje dat onderweg is......
    super lief van je!
    dikke kus van je zus
  3. hakan:
    3 februari 2011
    ik ben hakan.hoe gaat het met jou?ik begrijp niet wat jij geschreven hebt.maar je zus verteld me alles.genug hollandisch.ich kann etwas deutsch schreiben.so schön um alles zu hören,was du dort macht.ich wünsche dich noch viele spass.pass auf dich auch.viele grüsse aus türkei.pas op jezelf
  4. Pim:
    Heey Saar!!

Je maakt het wel allemaal mee zeg! Ik zie het al gelemaal voor me, jij daar vloekend en tierend alle trappen op en af..

Geniet er nog van, maar gezien de fotos en al je verhalen lukt dat wel!

Kus!
  5. Bril:
    Hoi lieve Pie,

Wat schrijf je leuk. Wat maak je veel mee zeg. Ik mis je wel, hier beleven we niet veel. Regen, mist, koud, alles wat jij niet wilt. Wij ook niet trouwens. Bril verheugt zich er erg op samen met jou van alles te bekijken. Pas goed op jezelf. Vergeet aub niet achter dat visum aan te gaan, anders gaat het mis. Dat duurt misschien wel even voordat zoiets in orde is. Dan ben je nog niet jarig. Niet vergeten hoor!

Ik hou van je.

X Amy
  6. laura en hakan:
    HA PIE

DENK JE ZOVER WEG TE ZIJN EN DAN NOG STEEDS WEET AMY DIE NIKS VAN EEN PC AFWEET (EN DAN OOK LETTERLIJK NIKS ''AANKNOP'' WAAR ZIT DIE?"
    JE ZELFS DAAR NOG TE VINDEN OM DOOR TE GEVEN WAAR JE OP MOET LETTEN HAHA.
    IK HOOR JE AL ZUCHTEN....
  7. frits en Hanasje:
    Ha lieve Saar,
    Wat een verhaal! Schitterend!
    We gaan weer alles afdrukken; dan kunnen wij het op ons gemak nalezen en laten lezen. Wij attenderen iedereen ook op je reislogger.
    Goed, dat je al zo veel van te voren had uitgezocht om te bezoeken en dat het meeste daarvan ook lukt.
    Wat een nachtmerrie, dat pakjes versturen.
    Ook leuk, dat je vrienden tegenkomt; heel speciaal.
    Wij volgen je maar neem ajb vooral tijd om zelf te genieten. Wij, in Nederland, horen het later wel.
    Knuffel,

Frits en Hansje.
  8. Bril:
    5 februari 2011
    Ha Sarah,

Heb ff via google je reis bekeken. Mooie plaatjes op die manier gezien. Steden vind ik op zich mooi, maar ik geef toch meer om natuur. En jouw reis is een prachtige combinatie van allebei. En onze reis zal dat wat mij betreft ook moeten worden, maar toch liefst met nadruk op natuur. Ik verheug me er steeds meer op. Lees er nu ook veel over en heb in gedachten al heel wat mooie plekken bezocht.

Absint. Sterk spul? Geen ervaring mee. Weet wel dat het tijden verboden is geweest. Stond wanneer ik me niet vergist zelfs op de lijst van verboden drugs. Zou hallucinaties veroorzaken die blijvende schade zouden kunnen veroorzaken. Er zijn zelfs juridische procedures gevoerd tegen mensen die het toch hadden ingevoerd en beschikbaar voor anderen hadden gesteld. Ga binnenkort toch maar een flesje kopen. Frits, wanneer wij dat samen eens gaan drinken? Jij houdt ook wel van een experimenteel drankje. En de hele fles hoeft niet in één keer op, toch?

Sarah, ik ga binnenkort maar eens bij Beversport shoppen. Heb geen zin dat tot het allerlaatste moment te bewaren, want je zult zien dat ze dan dit of dat niet hebben. En natuurlijk in Peru zelf, kan ik me ook al op verheugen, ga ik in ieder geval eens kijken of de leerwinkels inderdaad zulke mooie jasjes verkopen. Leren jasjes zijn nooit weg.

Nou, was het weer voor nu, moet aan het werk, commissieadviezen beoordelen, verslagen bekijken, kortom, iets anders dan jij nu aan het doen bent. Maar ja, je hebt nu eenmaal luxe-paarden en werkpaarden, weet jij alles van :-)
    Heb je trouwens al paard gereden? Ik las dat je dat heel goed kan in Bariloche en in Mendoza.

Dikke kus,

9. Bril:
    6 februari 2011
    hoi pie,

wat een leuke foto's zeg!
    of je wil of niet maar je lijkt toch ook wel op je moeder.... (qua drank dan hahaha)
    fijn dat het zo naar je zin hebt. wij maken niks mee
    met iedereen gaat het goed. wij werken wel hoor
    ben benieuwd naar je pakjes die je verzonden hebt....
    laat meteen horen als ze er zijn.
    lachen joh we zaten net je foto's te bekijken en toen vroeg ik (laura) aan amy of ze wat tegen je wilde zeggen / lees schrijven. oh zei mam heel verbaasd "kan dat dan"
    duh! ik krijg nu gelijk op mn kop dat ik dit schrijf hahahahahah

anyway de adressen gaat amy nog even achteraan ok.
    have fun xa
  10. saar:
    7 februari 2011
    hallo daar!
    Bedankt voor alle reacties! Het gaat goed hier. Lekker naar het strand elke dag. GIsteren naar een groot stdium geweest waar ze een voorproefje gaven van het carnaval en botanische tuinen met apen overal. liefs van sarah
  11. Bril:
    8 februari 2011
    Hé Sarah,

Het gaat hier ook goed. Lekker naar het werk iedere dag :-)

Heb gisteren mijn ticket geboekt. Ik vlieg 13 maart met KLM naar Peru, Lima. Kom daar lokale tijd 18:10 aan. Terugvlucht op 4 april. Vrijdag mijn injecties. Peru, here I come, ben er helemaal klaar voor.

Ben dit jaar begonnen met stuwmeer aan verlof aan het opnemen. Heb binnenkort een week vrij, daarna kom ik naar jou toe, dan in mei naar Turkije. Juli/augustus vier weken verlof, nog geen vaststaande plannen, september/oktober weer twee weken naar Turkije. En alle vakanties, ongeacht duur/naam moet ik van mijn directeur ook vrijnemen, omdat ik anders nooit door mijn verlof heenkom. Nou ja, er zijn ergere dingen en het is een mooie training voor pensioen :-)

Zo, bijgepraat, o nee, ff wachten. Op het nieuws bij ons was het bericht dat dit jaar in Rio waarschijnlijk geen carnaval is. Door een grote brand zijn de opslagruimten waar de kostuums worden bewaard/gemaakt verwoest. Heb je daar al iets van meegekregen?

Kus,

12. saar:
    8 februari 2011
    Ha pa, nee heb ik niks van meegekregen. Dat is raar waarom zouden ze dan nog oefenen, ik zal het eens navragen. Yes je ticket geboekt! echt gaaf!!! Heb er zo zin in dat je komt! vertel het vaak aan mensen. Denk dat het je idee van ZUid AMerika zal veranderen. MOet gaan lekker ontbijten met papaya, andere vreemde fruitsoorten en eindelijk lekkere koffie. Lang leve BRazilie. HIer is de checkout tijd van de hostels later, ze hebben overal fruit, lekker naar het strand alleen de bussen zijn beroerd maar daar hoef ik gelukkig weinig in te zitten. tot gauw

xxpie
  13. Bril:
    9 februari 2011
    Hé Saar,

Heb vandaag in de krant gelezen dat ze alles op alles gaan zetten om toch weer nieuwe wagens te bouwen en kostuums te maken. Carnaval gaat gewoon door, wat de gedupeerden betreft.

Zo'n ontbijtje staat mij ook wel aan. Wat dat betreft is Turks ontbijt ook heerlijk, ook altijd met veel fruit, veel soorten kaas, heerlijke dikke yoghurt. Wanneer we weer terug zijn uit Turkije is het toch weer even wennen aan het Nederlandse ontbijt. Dat is, bij ons en in ieder geval door de weeks, toch iets minder uitgebreid. Bovendien mag ik van de diëtiste echt niet iedere dag Turkse yoghurt. Veel te veel vetten in. Helaas, maar ik luister toch maar naar haar. Waarom zou ik er anders heen gaan. En ze heeft gelijk, ik at inderdaad allerlei vet gave spullen. Maar zelfs iedere dag sla mag niet. Te veel nitraat/nitriet. Maar volgens mij is oversteken in de Nobelstraat veel gevaarlijker :-)

Vandaag is mijn kamergenoot aan het genieten van zijn wekelijkse vrije dag. Heerlijk, kan ik ongestoord mijn eigen muziek draaien. Je snapt, 21 is op dit moment echt een hit. Heerlijk, vooral wanneer het een beetje hard staat. Vorige keer dat ik dat draaide werd er nogal heftig gereageerd. Mijn kamerdeur werd dichtgetrokken, met een gezicht van "moet dat nou zo hard?" Moet niet, maar is wel lekker.

Ga afsluiten, moet weer brood op de plank verdienen.

Dikke kus en tot gauw,

14. Jessica:
    9 februari 2011
    Hey Saar,

Wat een gave reis ben je aan het maken. Je beschrijft het echt prachtig. Ik heb al een stukje chocolade uit Argentinië mogen proeven, echt zalig.

Heel veel plezier nog en straks ook met je pa.

Groetjes
    Jessica
  15. saar:
    11 februari 2011
    hola vanuit Manaus, de jungle, net aangekomen na een korte vlucht van 4uur en een hellerit in de taxi. Gelukkig meteen een hostel gevonden. Morgen jungletours shoppen. Rio was ge-wel-dig!!! later meer verhalen. bedankt voor de reacties! Leuk Jessica fijn dat je het lekker vond. Pa doe voorzichtig met oversteken en niet te veel troep eten :) wat de hel is 21???

greetz sarah
  16. Bril:
    11 februari 2011
    21 is de nieuwe CD van Adèle. Super, wat kan dat mens zingen. Lijkt af en toe wel wat op Anouk. Mamma, Laura en ik vinden haar cd alledrie goed. Zit ook in de cd-speler van de auto. Volgens mij heeft vooral mamma het geluid af en toe wel erg hard staan. Je weet hoe ze dat kan.

Heb gisteren nog gesproken met iemand die een paar jaar in Bolivia heeft gewoond. Gaf nog leuke tips.

Om 08:00 uur (het is nu 06:22 uur) moet ik mijn inentingen gaan halen. Krijg ze allevier in één keer. Anders kost het me teveel tijd. Ben benieuwd.

Uitslapen is morgen helaas niet mogelijk. Moeten vroeg op om Laura naar Schiphol te brengen. Ze vliegt om 09:00 uur. Ik kan de auto eigenlijk wel zelf sturen. Hij is al zo vaak naar Schiphol geweest, weet nu zelf de weg wel te vinden :-)

Helaas geen vrij vandaag. Heb drie afspraken samen met de burgemeester waar ik niet onderuit kan. Begin om 13:30, tot 18:00. Dan lekker gezellig vanavond ff bijkomen van een best drukke en hectische week.

Zondag gaan mamma en ik naar een optreden van EemJazz, daarna gezellig eten met Hansje en Frits.

Nou, geniet van de Amazone, probeer de anaconda's uit de weg te blijven, want volgens mammaa doen ze één keer ffffft en ze eten je gewoon op met huid en haar.

Kus

17. saar:
    11 februari 2011
    dOE DE GROETEN AAN lAURA en wens haar een fijne vakantie!!!

Adele is goed ja heb er ook uren naar geluisterd. ga nu jungletours boeken dus de komende dagen hoor je misschien niks van me. Hoop dat je geen last krijgt van de entingen. xpie
  18. laura en hakan:
    ha pie,

de groeten terug van mij!
    een fijne vakantie zal zeker lukken! zal hakan de groeten van je doen.
    wel lachen hoor want die "leest" je blog ook. hij snapt er alleen niks van en ik vertaal dan wat dingen.
    geniet maar lekker in de jungle. slingeren aan lianen en al daar soort dingen. haha
    indiana pie! kijk uit voor die bomen daar vorige keer al die spinnen in zaten en ook voor de anaconda's. die slurpen je in 1 keer op hoor,zo lachen met amy...

zodra ik in turkije achter de pc zit zal ik weer even wat van me laten horen.
    meanwhile have fun!!!
    xl